De smart city moet ook de gendergelijkheid bevorderen. Met dat doel werd op 24 november de hackhaton Open Data Brussels goes gender-smart gehouden. Enkele enthousiaste teams gingen op een creatieve manier de uitdaging aan. De eerste prijs was voor een app die de huishoudelijke taken helpt verdelen binnen een gezin, tussen medehuurders...
Smart city en gendergelijkheid
Hoe stimuleren we de gelijkheid van man en vrouw in het Brusselse Gewest via de ontwikkeling van gender-smart apps op basis van open data? Voor die uitdaging stonden op donderdag 24 november de deelnemers aan de hackathon Open Data Brussels goes gender-smart, die een primeur was in België.
Zo'n 25 personen gingen in op de uitnodiging van de vzw Amazone en de Brusselse Staatssecretaris bevoegd voor digitalisering en gelijke kansen. Het evenement vond plaats in de lokalen van het
Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest.
De deelnemers, verenigd in 5 teams, kregen de hele dag de tijd om een concept te ontwikkelen dat aan de « pitch » van de hackathon beantwoordde. Het winnende team haalde het met een project dat een groot publiek zou moeten helpen met een activiteit waar niemand omheen kan, maar die helaas ondergewaardeerd is: het huishouden doen.
Make Equity helpt de huishoudelijke taken te verdelen
Het winnende project draagt de naam « Make Equity ». Bedoeling is een app te ontwikkelen die de huishoudelijke taken verdeelt binnen een gezin, tussen de ouders en/of de kinderen of tussen medehuurders. Bijzonder aan dit project was dat het team bestond uit één vrouw en drie mannen, studenten van de
richting e-Business binnen de hogeschool EPHEC (FR). Soufiane Begdouri, Mohamed Laghmari, Chris Nkuanga Tsasa en Ana Valenzuela werden beloond met een MIC (Microsoft Innovation Center) bootcamp.
Een ander opmerkelijk project was de app « ToiLet me Know », die de openbare toiletten in Brussel inventariseert en aan privéruimten de mogelijkheid biedt om daarin hun WC's voor te stellen. Deze app kwam van studenten van de
Brusselse campus van de Vlerick Business School, die ook een heel geslaagd businessplan hadden uitgewerkt. Er werden ook twee spelletjes bedacht die moeten sensibiliseren en informeren, evenals een solidariteitskaart voor vrouwen.