De Brusselse Regering beslist om voortaan met 1 ambitieuze en gecoördineerde digitale strategie op te treden: Digital.Brussels. De bedoeling is dat de digitale sector in Brussel op de internationale kaart komt te staan en dat Digital.Brussels een synoniem wordt van kwaliteit en innovatie.
Daartoe richten de bevoegde regeringsleden Bianca Debaets (Digitalisering), Didier Gosuin (Werk & Economie) en Fadila Laanan (Wetenschappelijk Onderzoek) een coördinatiecomité op.
Alle regeringsleden verbinden er zich toe om hun (toekomstige) initiatieven rond digitale ontwikkeling onder de nieuwe benaming Digital.Brussels te aligneren. Digitalisering beperkt zich immers niet meer tot het louter technologische aspect, maar heeft grote invloed op zowat alle domeinen van de samenleving. Er komt ook een grootschalige promotiecampagne in binnen- en buitenland.
Smart City en Brusselse digitale strategie
Smart City vormt de ruggengraat van de nieuwe Brusselse digitale strategie. Staatssecretaris Debaets zal prioriteit geven aan het verbeteren van cruciale factoren factoren als de connectiviteit, inzet op menselijk kapitaal, internetgebruik en de digitalisering van de overheidsdiensten. Daarbij lanceert Debaets een reeks van 6 Smart City Events. Daarbij worden de Brusselaars, het middenveld en het bedrijfsleven uitgenodigd op participatieve evenementen rond smart city. De weerhouden thema’s in 2017 zijn onderwijs en cultuur.
In 2017 start Bianca Debaets ook met diverse digitale proeftuinen. Samen met een externe partner gaat het Brussels gewest op zoek naar nieuwe en innovatieve oplossingen voor uitdagingen in de samenleving.