Eigenaar zijn van een wagen in Brussel is niet langer nodig. via een web app vervoer bestellen als inwoner van Brussel of pendelaar bij aankomst in Brussel. hoeveel mensen, hoeveel bagage, van waar naar waar en omstreeks welk uur. De elektrische zelfsturende wagens eigendom van Brussel worden volautomatisch langs gestuurd. Flexibeler dan openbaar vervoer. Goedkoper dan eigen vervoer. Geen eigen wagen, geen parkeerplaatsen. Enkel smartphone en app. In de stations zou een terminal kunnen staan met pay card voor pendelaars die geen abo hebben. Een idee aangereikt door Wim (Afffligem).
Zelfrijdende wagens zijn geen uitzondering meer. Elektrisch aangedreven wagens zijn vooral handig op kort afstanden. Wat beter dan steden. Overvolle steden kampen continu met parkeerplaatsen. Voor velen is het openbaar vervoer niet flexibel genoeg of te publiek. Uber en andere oplossing tonen de volgende generatie van snelle mobiele verplaatsing. Het success toont aan dat de mens klaar is om op zo een manier te travelen. Eigen wagen, dure parkings, geen parkeerplaats, dure uitbreiding aan huis om die wagen 's avonds veilig te stallen en niet elke dag opstaan met de vrees van krassen, diefstal of sabotage aan je dure wagen. Waarom niet een systeem maken dat een wagen stuurt met grootte op de plaats van de aanvraag op een gewenst tijdstip. Apart, shared travelen kan gekozen worden via de app.
Aangeven met hoeveel, hoeveel bagage. of je alleen wil reizen of niet. De opties die je kiest bepalen de snelheid dat je een wagen voorgereden krijgt. De organisatie welke deze diensten levert maakt gebruik van de wifi diensten van smart city. De cartografie en wegen bezetting (traffic) van smartcity / google/... De app en de reservatie applicatie moet waarschijnlijk nog ontwikkeld worden Verschillende types van wagens dienen voorzien. Kleinere, grotere. Misschien zelfs luxueuze en minder luxueuze types kunnen na verloop van tijd beschikbaar gemaakt.
Voor de inwoner van Brussel zit de kost in de gemeentebelasting. Wie meer luxe wil kan dit laten aanpassen en betaalt meer. In elk geval schat ik dat er veel meer kleinere types wagen nodig zijn (geen chauffeur, geen koffer, enkel de passagier (gemiddeld 1 à 2 personen?)
Het success van Uber, cambio, gezamelijke wagen aankoop toont dat de mens stilaan begint losgekoppeld te worden van het idee om echt een eigen wagen te moeten hebben. En een stad leent zich nu eenmaal makkelijker hier toe. Sommige delen van de stad kunnen zelfs afgesloten worden voor verkeer buiten de automatische wagens.
De software van het reservatie systeem zal de batterijlading moeten doorkrijgen en de wagen naar een volautomatische laadpost/ laadpaal sturen. (zoals je bij robot maaiers al jaren hebt)
Natuurlijk werpt dit pas vruchten af naarmate meer en meer mensen dit gebruiken. Maar als publieke instelling verplicht worden dit te gebruiken ipv door de gemeenschap betaalde privé wagens, heb je reeds een heel groot deel gebruikers van deze diensten.