In smart cities kunnen we ons nauwelijks nog de tijd herinneren dat administratieve zaken niet-elektronisch geregeld werden. ‘Smart administration’ gaat nog een stap verder dankzij de gegevensuitwisseling tussen de openbare diensten, met als doel een proactieve openbare dienstverlening.
Nu moet men om een vergunning, een uitzondering, een premie, een toelage enz. te verkrijgen formulieren invullen met gegevens die heel vaak beheerd worden door verschillende administraties: thuisadres, inkomen en gezinssamenstelling, behaalde diploma’s en bezochte scholen…In de toekomst zal u al deze gegevens niet meer moeten sprokkelen bij de verschillende openbare diensten, omdat zij proactief te werk zullen gaan: dankzij een elektronisch platform zullen de verschillende administraties de gegevens die ze beheren met elkaar kunnen delen. Burgers en bedrijven zullen de gegevens dus niet meer zelf moeten verzamelen en ingeven. Een schoolabonnement voor de bus zou je dan bijvoorbeeld automatisch ontvangen wanneer je je kind inschrijft op school.Het project voor de proactieve openbare dienstverlening berust op een samenwerking rond e-administratie tussen de federale overheid, de gewesten en de gemeenschappen. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt het beheerd door het CIBG.
Wist u dat?
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kan u tal van aanvragen via
het elektronisch loket IRISbox reeds indienen.