Van februari tot mei 2017 konden de bezoekers van deze portaalsite smartcity.brussels aangeven welke maatregel prioriteit zou moeten krijgen op het gebied van onderwijs in de smart city. Het publiek zette de opleiding van de leerkrachten helemaal bovenaan het lijstje.
De school heeft uiteraard haar plaats in de smart city en moet afgestemd blijven op de digitalisering. Het evenement
Brussels Smart City for Education bracht op 8 maart 2017 de spelers uit onderwijs en ICT (informatie- en communicatietechnologieën) bijeen rond de vraag: «Hoe van jonge burgers de toekomstige smart citizens maken?»
Uit 4 prioriteiten…
Ter gelegenheid van dit evenement legde de portaalsite smartcity.brussels de volgende bevraging aan zijn bezoekers voor: «Wat is volgens u in de eerste plaats nodig om de digitalisering doeltreffend door te voeren in de school en in leerprocessen in het algemeen?»
Er waren vier antwoorden mogelijk:
- De leerkrachten opleiden in de digitale applicaties
- De leerlingen opleiden in een slim gebruik van de internettools
- Een impuls van de overheid /de directies van onderwijsinstellingen
- Een grondige herziening van de manier om kennis over te dragen en te delen
…kiest het publiek de leerkrachten en hun methodes
De meeste stemmen van het publiek van het portaal gingen naar twee maatregelen die rechtstreeks betrekking hebben op de spelers uit de onderwijssector: de opleiding van de leerkrachten (38,5% van de meningen) en de herziening van de manier om kennis over te dragen en te delen (32,7%). Het zijn dus de leermethodes zelf en de mensen die ze dagelijks in de praktijk brengen, die voorrang moeten krijgen in het onderwijs in de smart city.
De opleiding van de leerlingen staat op de 3e plaats (21,2%), terwijl de bezoekers van de portaalsite smartcity.brussels de verantwoordelijkheid van deze evolutie blijkbaar niet willen afwentelen op de schouders van de overheid of de schooldirecties.