Cookies verzekeren het goed functioneren van onze website. Door gebruik te maken van deze site, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Meer weten?

Ok

Gedeelde mobiliteit

08 Juli 2015

Gedeelde mobiliteit heeft de wind in de zeilen in de Brusselse smart city. Niet in het minst de oudste variant daarvan, het openbaar vervoer. Reizen met de bus, tram of metro wordt steeds populairder, terwijl er ook meer en meer oplossingen komen om de wagen op een intelligentere manier te gebruiken.

Files? De smart city heeft meer dan één troef achter de hand om ze aan te pakken. Rekeningrijden, zoals in Londen of Stockholm, of de inzameling en realtimeverwerking van verkeersgegevens, zoals in Lyon, zijn voorbeelden van technische oplossingen voor het fileprobleem. Parallel daarmee en in aanvulling daarop, kunnen het zachte verkeer (fietsen en wandelen) en gedeelde mobiliteit gepromoot worden.

Het openbaar vervoer is de oudste vorm van gedeelde mobiliteit. De voorbije jaren zijn daar nog andere oplossingen bijgekomen: de huurfiets in zelfbediening of de gedeelde wagen, maar ook de gemeenschappelijke taxi’s.
Al die gedeelde mobiliteitsoplossingen zijn beschikbaar in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en bovendien zitten ze in de lift. Ze dragen bij tot de doelstelling van het gewestelijk mobiliteitsplan Iris2 dat het autoverkeer tegen 2018 met 20% wil terugdringen (in vergelijking met 2001).

De Brusselse intelligente mobiliteit in enkele cijfers:

Brussels openbaar vervoer (MIVB):

  • bijna 365 miljoen reizen in 2014
  • gebruikstoename van 52,4% de voorbije 10 jaar (2004-2014)
  • bijna 2.200 haltes of stations, op gemiddeld 418 meter van elkaar

Collectieve nachttaxi’s (Collecto):

  • elke maand gemiddeld 12.000 gebruikers
  • 200 vertrekpunten verspreid over het hele gewest

Collectief pendelen (VAP):

  • het eerste omkaderde pendelaarsnetwerk gelanceerd na een projectoproep van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
  • meer dan 4.000 leden

Fietsen in zelfbediening (Villo!):

  • 4.000 fietsen in omloop
  • 350 operationele stations, op gemiddeld 400 meter van elkaar

Gedeelde wagens (Cambio):

  • 1 Cambio-auto vervangt 8 individuele wagens
  • 100 stations, op gemiddeld 800 meter van elkaar
  • meer dan 10.000 gebruikers

Gedeelde elektrische wagens (Zen Car)

  • 26 stations in het Brussels Gewest

Zachte mobiliteit in Brussel

  • Fietsverkeer in Brussel verdrievoudigd op tien jaar tijd
  • Elke dag tussen 40.000 en 50.000 fietsers
  • 37% van de Brusselaars gaat hoofdzakelijk te voet
Terug naar news

De smart toekomst van Brussel? Ik doe mee!

Een slimme stad heeft oor voor haar inwoners, bedrijven… en hun ideeën!

Ik doe mee

Powered by creaxial