Invoeren van een ecosysteem van carpooling op basis van fiscale stimulansen, dat pendelaars met firmawagens in contact brengt met andere types van pendelaars, een idee aangereikt door Benjamin (Limal)
Het achterliggende idee bestaat erin van de firmawagen, door velen gezien als een fiscale miskleun in België, een positieve kracht te maken.
Het uitgangspunt is dat firmawagens meestal van recentere datum en dus minder vervuilend zijn dan de rest van het autopark, en dat deze wagens door velen hoofdzakelijk worden gebruikt voor het gewone woon-werkverkeer tijdens de spitsuren.
De vraag die zich opwerpt, is dan: "Is het mogelijk om, in plaats van dit systeem te bestrijden, het te sublimeren door carpooling in dit type van voertuig te stimuleren ten nadele van a priori meer vervuilende eigen wagens?"
In de wetenschap dat er al een fiscaal systeem bestaat om het voordeel in natura van het bezit van dit soort van voertuig in te schatten en te belasten, is een oplossing zoals ‘Uber’ erg geschikt om passagiers en chauffeurs in contact te brengen en tegelijk ieders bijdrage tot het verminderen van de files te becijferen (bijvoorbeeld door het jaarlijkse aantal gecarpoolde km aan te geven).
In dit model zou een deelnemende chauffeur "punten" verzamelen voor elke km dat hij een passagier vervoert, en zou de belasting op zijn firmawagen navenant moeten afnemen. De deelnemende passagier, die niet langer zijn eigen wagen gebruikt, zou eveneens een evenredige vermindering van de verkeersbelasting moeten genieten.
Eindresultaat: minder voertuigen (vooral de meest vervuilende) op onze wegen tijdens de spitsuren, minder verkeer, minder opportuniteitskosten voor de ondernemingen, minder onderhoudskosten aan de infrastructuur.... Kortom, de hele maatschappij wint erbij.
Het grootste obstakel voor het opstarten en in stand houden van zo’n systeem zou de kostprijs kunnen zijn. Een partnership met private speles van het type Uber zou evenwel kunnen worden overwogen, bijvoorbeeld door de beschikbaarstelling van hun technische platform. In ruil krijgen zij dan de toestemming om actief te zijn in een aantal andere marktsegmenten.