Sinds Sergei Sobyanin in 2010 de burgermeesterssjerp mocht omdoen, is Moskou een echte Smart City geworden. Elk jaar lopen er zo’n 150 Smart City-projecten die de levenskwaliteit van de 12 miljoen Moskovieten naar een hoger niveau moeten tillen door onder andere de openbare diensten en stadsinfrastructuur te verbeteren. Het beleid kan hiervoor rekenen op een overheidsbudget van 600 miljoen per jaar, wat bewijst hoe toegewijd de lokale overheid is.
75% van Moskous openbare diensten zijn digitaal beschikbaar via online portals of een van de 10 beschikbare mobiele apps, wat overeenkomt met 650 miljoen verwerkte verzoeken per jaar. Een van die apps heet Mobile Health, dat 9 miljoen patiënten de mogelijkheid geeft om hun doktersbriefjes en facturen online te beheren. Moskou heeft 21.000 artsen opgeleid in deze digitale diensten met uitstekende resultaten: in 2017 maakte de bevolking 187 miljoen afspraken via het mobiele platform.
De Russische hoofdstad beschikt ook over een uitstekende internetservice. Naast een razendsnelle 4G-verbinding biedt Moskou 2000 wifihotspots: in de metro, op de bus, enz., wat overeenkomt met een oppervlakte van 15,5 km² aan internet waarvoor je je maar één keer hoeft aan te melden. Moskou was ook een van de eerste steden die inzette op IoT: in 2013 installeerde de lokale overheid een SIGFOX-netwerk om 15.000 ‘verbonden’ parkeerplaatsen binnen de stadsgrenzen te kunnen beheren. Bovendien zijn er USB-poorten beschikbaar in alle stations, bussen en op zitbanken – in Moskou is verbonden blijven een fluitje van een cent!
Zoals alle groten steden kampt Moskou met files. De stad heeft dan ook een plan gelanceerd om alternatieve vervoersmiddelen te promoten, maar een echte mentaliteitsverandering is pas mogelijk als het gedrag van de burgers duidelijk in kaart wordt gebracht. Daarom beheert het Traffic Management Center een netwerk van 2000 camera’s, 3600 sensoren en 2000 verkeerslichten. Bovendien analyseert het centrum mobiele data om verkeersstromen te optimaliseren en is het in staat om het verkeer 3 uur op voorhand te voorspellen, waardoor het mensen via Twitter of Telegram kan waarschuwen voor mogelijke verkeershinder op hun route. Het ultieme doel is om files te verminderen via alternatieve routes en het openbaar vervoer. Het centrum helpt ook hulpverleningsvoertuigen om in alle verkeersomstandigheden de kortste weg te vinden.
Volgens het Moskovitische stadsbestuur is dankzij ITS (Intelligent Transport System) de gemiddelde snelheid van voertuigen met 10% gestegen en de duur van het zoeken naar een parkeerplaats met 20% gedaald sinds 2015. Dat leidt op zijn beurt tot een lager brandstofverbruik en dus minder luchtvervuiling.
Kortom, met zijn stadsmodel zet Moskou duidelijk in op een toekomst waar duurzaam wonen en werken centraal staat.
Klik
hier voor meer informatie.