Autonome voertuigen, die zonder bestuurder rondrijden, beginnen op te duiken over heel de wereld. Ook voor het openbaar vervoer lijken ze op termijn heel wat mogelijkheden te bieden. Daarom volgt de MIVB deze technologische evolutie op de voet en zal ze in 2019 een echte test uitvoeren.
Sinds februari 2018 werkt de MIVB samen met haar collega’s van de RATP (Régie autonome des transports Parisiens of de Parijse tegenhanger van de MIVB) rond autonome voertuigen. Die samenwerking moet uiteindelijk uitmonden in een verkeerstest met een autonoom pendelbusje in Brussel. Heel concreet helpt de RATP ons met de uittekening van het traject van onze toekomstige test en zorgt ze voor de nodige technische expertise.
“We werken sinds februari aan dit project”, zegt Philippe Vandewauwer, van het departement Strategy & Innovation van de MIVB. “De
RATP (FR) deed reeds vier testen met een oplopende moeilijkheidsgraad en daar kunnen wij veel uit leren.” We moeten dus niet van nul beginnen.
Met begeleider
Eerst zullen we het traject dat het autonome voertuig zal afleggen heel nauwkeurig in kaart brengen. Dan moeten we alle haltes en nodige infrastructuur aanleggen en de begeleiders opleiden. Er zal namelijk altijd een MIVB-medewerker aan boord zijn die zorgt voor de veiligheid en die kan antwoorden op uw vragen.
In de praktijk gaan we twee autonome pendelbussen inzetten die 6 tot 10 personen kunnen vervoeren. De minibusjes zijn uitgerust met lidars (camera’s met laserstralen) en een zeer preciese gps waardoor ze zonder bestuurder kunnen rijden. De plaats waar het eerste autonome voertuig zal rijden is nog niet gekend.
Al in 2019!
De eerste echte testen in Brussel zijn al voorzien in de loop van 2019. Dankzij deze testen kunnen we het gedrag van het voertuig bekijken en bepalen hoe we het op termijn best inzetten. De bedoeling is dat we inspelen op jouw noden, zodat jij als reiziger er optimaal gebruik van kan maken. We testen verschillende scenario’s en situaties.
Het is niet de bedoeling dat autonome voertuigen alle bussen, trams en metro’s vervangen. De minibusjes zullen eerder complementair zijn met het huidige net. Een oplossing voor de “laatste kilometer”, op plaatsen waar klassieke voertuigen niet komen of waar het zeer duur is om ze in te zetten. Het kan bijvoorbeeld gaan om een woonwijk of een industriezone.
“De visie van de MIVB is duidelijk”, legt Philippe nog uit. “We willen hier zeer goed over nadenken. Dit is in geen geval een technologische one-shot. Het autonome voertuig is slechts één van de mogelijkheden. De overgang zal in elk geval niet van vandaag op morgen gebeuren.”