Smartcity.brussels legde zijn bezoekers een bevraging voor over de stand van zaken van de smart city-projecten in de Brusselse gemeenten. Enkele dagen na de gemeenteraadsverkiezingen stromen de antwoorden binnen. Ze bestempelen de online diensten en loketten als de hulpmiddelen bij uitstek van een smart gemeente.
In mei 2018 organiseerde Brussels Smart City onder het thema «Gemeenten en burgers in het digitale tijdperk» een event rond de Brusselse lokale overheid. De bezoekers van het portaal smartcity.brussels kregen drie vragen voorgelegd: «Wat is een smart gemeente?», «In hoeverre is uw gemeente smart?», «Welke inspanningen moet uw gemeente leveren om smarter te worden?».
Een smart gemeente = online diensten
De bevraging bleef online tot aan de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018. De resultaten zijn nu bekend.
Volgens de bezoekers van het portaal van Brussels Smart City is in de eerste plaats het dienstenaanbod (44% van de respondenten) kenmerkend voor een smart gemeente. Bij gebrek aan een strategie doen de gemeenten evenwel nog niet genoeg op dit gebied (tweederde van de respondenten). Hoe meer doen? Door digitale tools in te zetten (terminals, elektronische loketten) volgens 43 % van de respondenten en door sensibilisering van zowel burgers (22%) als mandatarissen, enz. (15%).
Overzicht van de antwoorden
Wat is een smart gemeente?
- Een gemeente die administratieve formaliteiten vergemakkelijkt dankzij online diensten of elektronische loketten: 44%
- Een gemeente die een of meer nuttige mobiele applicaties aanbiedt ten dienste van haar burgers (mobiliteit, verkeerswegen, vuilnis…): 26%
- Een gemeente die gebruik maakt van de sociale media of van e-participatieplatforms om de dialoog met de burgers te versterken: 15%
- Ik weet het niet: 6%
- Geen van deze antwoorden: 9%
In hoeverre is uw gemeente smart?
- Mijn gemeente heeft geen duidelijk smart-beleid: 33%
- Mijn gemeente wil veranderen, maar heeft geen welomlijnde strategie: 32%
- Mijn gemeente maakt er werk van: 16%
- Ik weet het niet: 16%
- Geen van deze antwoorden: 3%
Welke inspanningen moet uw gemeente leveren om smarter te worden?
- (Meer) investeren in digitale tools (terminals, elektronische loketten…): 43%
- De burgers (beter) sensibiliseren voor de uitdagingen van de digitalisering: 22%
- De mandatarissen, verkozenen en ambtenaren (beter) sensibiliseren voor de uitdagingen van de digitalisering: 15%
- Voorzien in opleidingen van de ambtenaren: 7%
- (Meer) budget besteden aan de sociale media: 4%
- Ik weet het niet: 6%
- Geen van deze antwoorden: 3%