Cookies verzekeren het goed functioneren van onze website. Door gebruik te maken van deze site, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Meer weten?

Ok

Uitbreiding van de Brusselse metro

26 Juli 2019

De Brusselaars een rationele metro aanbieden zou het aantal auto’s, files, de vervuiling en de reistijden doen dalen.

Brussel verdient een metro die een stad van 1,2 miljoen inwoners – 2 miljoen tegen 2050 – waardig is. Vandaag telt Brussel slechts 4 metrolijnen, eigenlijk slechts 2,5 als we de gemeenschappelijke trajecten van verscheidene lijnen niet meerekenen. Brussel verdient een metro die de rand met het stadscentrum verbindt in een tijdspanne die met andere vervoerswijzen niet haalbaar is. Een metro aan de luchthaven, in Zaventem, Groot-Bijgaarden, Dilbeek, Ruisbroek, Wemmel of Boondaal zou de bewoners de mogelijkheid bieden om hun auto te laten staan en de metro te nemen. Op die manier zouden druk bezochte locaties van de hoofdstad worden verbonden met het centrum (Flagey, Boondaal, Buyl, Stalle, Calevoet, Groot-Bijgaarden, Basilix, De Wand...). Met de metro zouden ook een aantal nutteloos geworden tramlijnen - lijnen 3, 4, 32 of 55 bijvoorbeeld – kunnen wegvallen. Zo zou meer ruimte vrijkomen op de openbare weg. De trambeddingen zouden kunnen worden omgevormd tot fietspaden. De bouw van een metro vergt een aanzienlijke investering, maar zou de filedruk in Brussel verlichten, de luchtvervuiling verminderen en reizigers sneller ter bestemming brengen.
Terug naar suggesties

De smart toekomst van Brussel? Ik doe mee!

Een slimme stad heeft oor voor haar inwoners, bedrijven… en hun ideeën!

Ik doe mee

Powered by creaxial