Cookies verzekeren het goed functioneren van onze website. Door gebruik te maken van deze site, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Meer weten?

Ok

​Smart City Ahmedabad

06 Augustus 2019

Dacht je dat alleen de westerse wereld ‘smart’ initiatieven ontwikkelt? Fout! In dit artikel stellen we je enkele slimme en vooral duurzame projecten voor uit Ahmedabad, de Indische stad die momenteel de 32e plaats bezet op de lijst met slimste steden.
 
Het zogenaamde Manchester van India is een multiculturele, multireligieuze stad in het district Jaipur. Maar liefst zeven miljoen Indiërs noemen het hun thuis, werken er in de bloeiende industriële sectoren – vandaar de vergelijking met het Noord-Engelse Manchester –, en genieten van vele lokale culturele activiteiten die de stad te bieden heeft, zoals het feest van de vlieger, de broederlijke band die twee mensenwezens met elkaar verbindt (Raksha bandhan) en de goddelijke vrouwelijke energie (Navatri).
 
Maar het is niet al rozengeur en maneschijn. Net zoals andere metropolen heeft Ahmedabad immers te kampen met tal van sociale, economische en omgevingsproblemen.
 
Laten we eens kijken wat India doet om van Ahmedabad een Smart City te maken – een moeilijke weg in deze oosterse republiek, die uiteindelijk nog een ‘opkomend’ land is en dus geen ontwikkeld land.
 
Digitaal India
 
Met het oog op de uitrol van een ‘smart’ beleid, wil de Indische regering meer dan dertig moderniserings- en digitaliseringsprogramma’s implementeren ter ondersteuning van de stedelijke ontwikkeling en levenskwaliteit. In totaal doen er zo’n twintig steden mee en Ahmedabad wordt als een van de eerste onder handen genomen.
 
Een van die programma’s is Digital India, dat de Indische overheid gelanceerd heeft om de digitale structuur, de internetconnectiviteit en het technologisch potentieel te ontwikkelen en verbeteren. Het gaat meer bepaald om een kaderprogramma dat negen maatschappelijke werkpunten omvat, waaronder een programma voor de digitalisering van de publieke sector, online overheidsdiensten en openbare toegang tot internet, waarbij 150.000 postkantoren worden verbouwd tot multifunctionele centra (vergelijkbaar met de OCR’s in Brussel).
 
Mobiliteit

Laten we de werkelijkheid niet mooier maken dan ze is – de infrastructuur in India is minder ontwikkeld dan die in het Westen. Dat betekent wel dat de overheid bij het ontwikkelen van mobiliteitsplannen meer vrijheid heeft.
 
Ahmedabad maakt deel uit van het Golden Quadrilateral, het Indische nationale-wegontwikkelingsplan dat meer dan 20 miljard euro kost en bedoeld is om de Arabische zee te verbinden met de Golf van Bengalen via de grootste steden van het land: Bombay, Delhi, Calcuta en Chennai. Beetje bij beetje wordt grote-wegennet uitgebreid en beter verbonden. Op dit moment maken alle gemeentes met meer dan 1000 inwoners er deel van uit, wat het makkelijker maakt om te reizen van landelijke naar stedelijke zones en vice versa. 
 
In 2009 werd in Ahmedabad ook het BRT-systeem geïntroduceerd voor bussen, wat op basis van maatregelen als speciale buscorridors en vooraf betaalde tickets zorgt voor een betere doorstroming. Ahmedabad telt momenteel drie corridors in verschillende punten van de stad.
 
Milieu
 
India is de derde grootste verbruiker van energie op aarde, maar heeft ook een enorm potentieel op het vlak van hernieuwbare energie waar het land het meeste uit wil halen.
 
Een goed voorbeeld is de dam van Sardar Sarovar, die vier Indiase staten van drinkwater en elektriciteit voorziet: Madhya Pradesh, Maharastra,  Rajasthan en Gujarat, waar Ahmedabad zich bevindt. Bovendien heeft de stad slimme watertellers geïnstalleerd die het de burgers mogelijk maken om hun waterverbruik te verminderen of beter te beheren.
 
Maar er is nóg een vorm van energie waar de stad een beroep op kan doen: windenergie, en dat wordt steeds belangrijker. Zo kon Gujarat eind 2017 maar liefst 5537,4 MW genereren, indrukwekkende cijfers die de overheid ertoe bewegen om alle steenkoolcentrales van meer dan 25 jaar oud in de regio een voor een te sluiten.
 
Ook het hierboven vermelde BRT-systeem draagt bij aan het milieu, want doordat het zo efficiënt is, dringt het luchtvervuiling terug, wat trouwens ook beoogd wordt met andere projecten zoals het City Development Plan en het Comprehensive Mobility Plan.
 
 
 
 
 
Terug naar news

De smart toekomst van Brussel? Ik doe mee!

Een slimme stad heeft oor voor haar inwoners, bedrijven… en hun ideeën!

Ik doe mee

Powered by creaxial