Cookies verzekeren het goed functioneren van onze website. Door gebruik te maken van deze site, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Meer weten?

Ok

Slimme straatverlichting in Brussel: een stand van zaken

16 Juni 2020

Met op afstand regelbare straatlantaarns kan heel wat worden gedaan: dimmen of verhogen in functie van de helderheid op het moment, aansluiten van bewegingsdetectoren, controles vanop afstand, ... Ook in het Brussels Gewest wordt er over nagedacht.

Het detecteren van beweging leidde zo tot een test op fietspaden aan de Ninoofsepoort. Aankomende fietsers resulteren zo in feller licht, wat niet alleen veiliger is voor deze tweewielers, maar ook energiezuiniger en beter voor de biodiversiteit in de stad.
Die test van de gewestelijke overheidsdienst Brussel Mobiliteit op fietspaden aan de Ninoofsepoort kon dan weer niet overtuigen. Passerende fietsers konden dan misschien inderdaad wel profiteren van een grotere zichtbaarheid, maar de camera’s trokken vandalisme aan. En de hiaten in de verlichting bij geen passage bleken niet bevordeljk voor het veiligheidsgevoel. Ook de investeringskosten vielen nogal hoog uit tegenover de besparingen qua energie.

De gemeente Sint-Jans-Molenbeek van haar kant werkte een lichtplan uit, met slimme straatverlichting, om zowel het veiligheidsgevoel te verhogen en de clandestiene sluikstorters af te schrikken. Intelligente verlichting, die aanspringt bij menselijke beweginng, zet die sluikstorters immers vol in het licht met hopelijk een afschrikkend effect. En het lichtplan op zich leidt tot een verdere concrete uitwerking: hoeveel lampen komen op welke plaats met welke sterkte, op welke tijden springt ze aan en uit, ... In de loop van 2021 rolt de gemeente de nieuwe verlichting uit, en wil naast het verhogen van het veiligheidsgevoel ook een aantal gebouwen letterlijk in de kijker zetten.

Ook het Gewest is trouwens bezig met zo’n lichtplan. Dat moet de lichtinfrastructuur in het Gewest harmoniseren, vergroenen en de kosten drukken. Dit plan zal de komende jaren als handleiding gebruikt worden door de verschillende administraties (Brussel Mobiliteit, perspective.brussels, Leefmilieu Brussel, ...) bij de heraanleg van wegen en de publieke ruimte (waaronder ook parken).

Last but not least worden eind dit jaar de gemeentewegen met 7.000 straatlantaarns met afstandsbediening uitgerust, en indien nodig ook met bewegingsdetectoren. Ruim 1.000 daarvan zijn nagelnieuw en worden dus deze winter geïnstalleerd. Bij 5.700 andere gaat het om bestaande verlichting die mits lichte aanpassingen van op afstand kan gecontroleerd worden, en waarvan de lichtintensiteit zich aanpast in functie van het donker.
Terug naar news

De smart toekomst van Brussel? Ik doe mee!

Een slimme stad heeft oor voor haar inwoners, bedrijven… en hun ideeën!

Ik doe mee

Powered by creaxial