Cookies verzekeren het goed functioneren van onze website. Door gebruik te maken van deze site, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Meer weten?

Ok

Hoe de verzadiging tegen gaan?

24 Maart 2016

Eén van de oplossingen bieden de park and rides (P+R), een “smart” antwoord dat het toelaat om zich gemakkelijker te verplaatsen in de stad.

parking.brussels breidt haar aanbod Park & Ride gevoelig uit.

Zeven gewestelijke parkings

We tellen zeven parkings die gesitueerd zijn binnen de grenzen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in haar handen zijn: Stalle, Delta, Hermann-Debroux, Coovi, Roodebeek, Kraainem en Erasmus.

Park + Ride

Momenteel worden er zes daarvan niet beheerd als zijnde “parking”. Ze zijn vrij toegankelijk en niet-betalend. Het probleem: ze worden deels ingenomen door bewoners op zoek naar een privéstaanplaats en door kortparkeerders met activiteiten in de buurt. Deze parking missen hun doel. Daarom willen we ze actief gaan beheren onder de vorm van Park + Rides en daarmee het autogebruik ontmoedigen in het voordeel van het openbaar vervoer. Autobestuurders parkeren hun wagen aan de rand van het gewest om over te stappen op de metro, tram of bus om hun reis verder te zetten.

De zevende parking, Erasmus, wordt beheerd door de privéactor Indigo via een concessie (reeds voor het ontstaan van het agentschap). Van de 670 parkeerplaatsen worden er 100 gereserveerd voor Park + Ride. Op vraag van de overheid is parking.brussels van plan om de bestaande P+R actief te gaan beheren en het aanbod nog uit te breiden.
 

Het COOVI-project

COOVI zal de eerste Brusselse parking in dat genre worden. Momenteel praten we over 200 openluchtplaatsen. Op termijn worden dat er 1350, met daar inbegrepen 150 beveiligde staanplaatsen voor fietsen.

?Tegen het einde van het jaar willen we deze parking uitbaten als pilootproject, voor de start van de uitbreidingswerken. In die tijd zullen de uitrusting getest worden, alsook het exploitatiemodel dat als voorbeeld dient voor de manier waarop alle gewestelijke P+R zullen worden beheerd.

De parking is gericht naar de Brusselaars die vanuit hun woonwijk moeite hebben om het centrum te bereiken via het openbaar vervoer en naar inwoners uit de rand van het Brussels gewest.

De Brusselse overheid heeft beslist dat de P+R betalend worden. Het zal echter om een zeer betaalbaar tarief gaan in vergelijking met de prijs die wordt betaald voor een parkeerplaats in het centrum op de openbare weg en daarbuiten.
 
Terug naar news

De smart toekomst van Brussel? Ik doe mee!

Een slimme stad heeft oor voor haar inwoners, bedrijven… en hun ideeën!

Ik doe mee

Powered by creaxial