Door het toelaten van vrije vloot autodelen (of free-floating) voegt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zich bij de smart cities die het voortouw nemen op het vlak van slimme mobiliteit. Deze formule biedt de mogelijkheid om een deelauto te gebruiken zonder dat men die hoeft terug te brengen naar het vertrekpunt.
Een slimme stad maakt werk van slimme mobiliteit, door haar bewoners nieuwe oplossingen aan te reiken om zich vlotter te verplaatsen. Dat is het geval bij autodelen, dat als doel heeft het aantal auto’s te verminderen om die beter te benutten. Free-floating gaat helemaal in die richting. Dit nieuwe concept sluit aan bij de andere oplossingen op het vlak van autodelen, met één verschil: het is een toonbeeld van soepelheid.
Een nieuwe stap vooruit in het streven naar slimme mobiliteit
U moet weten dat een privéwagen slechts 5% van de tijd echt gebruikt wordt: de rest van de tijd, dus 95% van de 24 uur die een dag telt, staat hij stil op de plaats waar de bestuurder hem geparkeerd heeft. In de stad kan dat zwaar doorwegen in het budget van de bewoners en bovendien een te groot deel van de openbare ruimte in beslag nemen. Free-floating blijkt een bijzonder doeltreffende oplossing om die trend te keren.
Eén free-floating wagen vervangt immers gemiddeld 8 privéwagens, zoals blijkt uit de eerste ervaringen met deze nieuwe formule van autodelen. Europese smart cities zoals Amsterdam, Milaan of München, en in de VS onder meer San Francisco, passen het concept al met succes toe.
In de praktijk: vrij rondrijden en gemakkelijk parkeren
De gebruiker van een free-floating wagen geniet tijdens zijn autoritten een grote vrijheid. Concreet: hij rijdt van vertrekpunt A naar bestemming B zonder dat hij de auto naar het vertrekpunt hoeft terug te brengen. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is het systeem des te praktischer omdat men met een vrijstellingskaart overal in het Gewest kan parkeren.
Wie zich aansluit bij free-floating in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, hoeft alleen maar een formule te kiezen die de verschillende erkende operatoren van het Gewest aanbieden. Die moeten zich aan verschillende criteria houden om hun diensten te kunnen verlenen:
- op praktisch vlak: garanderen dat men 24u op 24 en 7 dagen op 7 kan reserveren, van de dienst gebruik kan maken en telefonische bijstand kan krijgen;
- inzake slimme mobiliteit: samenwerkingsverbanden tot stand brengen, enerzijds met de MIVB (tram, bus en metro) en anderzijds met publieke parkingbedrijven in ten minste drie verschillende gemeenten;
- op milieugebied: free-floating wagens aanbieden met een minimale ecoscore van 64 tot 72 afhankelijk van de categorie.