De smart city verdient een slim verkeersreglement: dat wordt het geval in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met «slimme zones 30» die de verkeerssnelheid in de omgeving van scholen afstemmen op het uur van de dag.
De snelheid van auto’s en andere weggebruikers in de stad beperken met het oog op de veiligheid van voetgangers is een kwestie van gezond verstand. Dat is het doel van de «zones 30», die de toegestane snelheid beperken tot 30 km/u in plaats van de gebruikelijke 50 km/u.
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is het hele stadscentrum – binnen de grenzen van de door de kleine ring afgebakende « Vijfhoek » – zone 30, en daarbuiten ook een aantal verkeerswegen of stukken ervan. Dat is het geval in de buurt van scholen, om de kinderen te beschermen.
In de praktijk leven automobilisten deze snelheidsbeperkingen echter te weinig na. Een absolute snelheidsbeperking zou een probleem stellen. ‘s Avonds en tijdens het weekend, dus buiten de schooluren, zouden chauffeurs de neiging hebben om sneller te rijden dan toegestaan.
30 of 50 km/u volgens het moment van de dag
Het alternatief zal erin bestaan om de 30 km/u op bepaalde momenten van de dag aan te passen. De snelheidsbeperking, die strikt geldt bij het begin en het einde van de schooltijd, zou voor de rest van de tijd worden verhoogd tot 50 km/u.
Nu nog de automobilisten op de hoogte brengen. Dat kan via de nieuwe verlichte verkeersborden waarop 30 km/u alleen verschijnt tijdens de uren waarop de snelheidsbeperking van toepassing is.
Deze nieuwe bepaling van het verkeersreglement en de slimme verkeersborden streven naar een betere naleving van de maximumsnelheid door de automobilisten en een vlottere doorstroming van het verkeer buiten de desbetreffende uren. Deze slimme verkeersborden zijn voorlopig alleen te zien op de gewestwegen, maar zouden voor eind 2017 rond alle Brusselse scholen moeten worden geplaatst.