De Haven van Brussel bestudeert de ontwikkeling van een netwerk van overslagplatformen langs het kanaal
Hierdoor kunnen gepalettiseerde goederen zo dicht mogelijk bij de eindgebruiker geleverd worden en kunnen de kosten van de last mile verminderd worden (nabehandeling en transport tussen het laatste overslagpunt en de eindbestemming). Dit verloopt in het algemeen via de weg. Hoe langer deze afstand van het natransport, hoe meer de economische rentabiliteit oplegt dat er wordt overgegaan tot grote voertuigen. Door deze last mile in te korten kunnen we een beroep doen op kleinere, meer ecologische voertuigen die beter aangepast zijn aan de stad. Een ander voordeel is dat deze voertuigen rechtstreeks geladen kunnen worden vanuit een boot, die uitgerust is met een kraan.
Het netwerk van platformen zal twee hubs omvatten, die gelegen zijn in het Vergote- en het Biestebroekdok. Via deze hubs kunnen goederen tijdelijk worden opgeslagen voor de verzending, en zijn aanvullende activiteiten mogelijk (groupage, herverpakking, etc.). Deze zullen courante consumptieproducten ontvangen, bouwmaterialen, de distributie van pakjes, etc.
Tussen deze hubs kunnen goederen zo dicht mogelijk bij hun eindbestemming gelost worden via overslagpunten.
Bovendien is de Haven een van de partners van het Europese project LAMILO (Last Mile Logistics), dat in september 2014 ingevoerd werd. Dit is een stedelijke ontwikkelingsdienst die georganiseerd wordt door het bedrijf CityDepot en die dankzij de installaties van de Haven van Brussel een snelle ontwikkeling kent. Ondertussen hebben er zich andere operatoren gevestigd. Dit vormt een extra bewijs dat de Haven een cruciale rol speelt op het vlak van duurzame mobiliteit in Brussel.