Vlottere contacten met de administratie en eenvoudigere procedures: twee verzuchtingen die hoog in het verlanglijstje staan van de burgers die in 2016 suggesties op de Smart City portaalsite van het Brusselse Gewest hebben gepost.
Hoe de administratie dichter bij de burger en vooral bij zijn nieuwe gewoonten en gebruiken brengen? Zo luidt een van de uitdagingen van de smart city en van enkele ideeën die burgers in 2016 hebben gepost in de ideeënbus van de portaalsite www.smartcity.brussels.
Goed nieuws voor de burgers is dat het platform IRISbox (www.irisbox.brussels) almaar beter inspeelt op hun wensen. Dit elektronische loket verleent 7 dagen op 7 en de klok rond toegang tot een hele reeks administratieve documenten.
Voorts onderging IRISbox in 2016 een complete facelift met twee krachtlijnen:
- de ergonomie van de site werd aangepast, om hem op zowel computer als tablet gebruiksvriendelijker te maken;
- de burger kan nu op 4 verschillende manieren verbinding maken met IRISbox (kaartlezer, draadloze kaartlezer, token codes of met een code die via een mobiele app wordt aangemaakt).
Betere dienstverlening aan het publiek
Met IRISbox kunnen administratieve formaliteiten worden vervuld op Internet. Op gemeentelijk niveau bijvoorbeeld verleent het loket toegang tot de volgende formaliteiten: bewijs van woonplaats, gezinssamenstelling, bewijs van in leven zijn, bewijs van nationaliteit, uittreksel uit het strafregister, uittreksel uit de geboorteakte, uittreksel uit de huwelijksakte, uittreksel uit de scheidingsakte, uittreksel uit de overlijdensakte, aangifte van adreswijziging.
Met IRISbox kunnen gemeenten en andere gewestelijke administraties hun diensten ontlasten en de burgers kostbare tijd doen winnen. Een mooie verbetering die bij iedereen stress wegneemt en de dienstverlening aan de burger nog beter toegankelijk maakt voor iedereen.