Het aantal verbonden objecten neemt spectaculair toe. Ze behoren tot de intelligente laag die via het Internet der dingen de smart city vormt. Het rapport Trends in Smart City Development, opgesteld door de National League of Cities in de Verenigde Staten, telt liefst 17 van deze communicerende objecten.
Wat hebben een bewakingscamera en een zonnepaneel gemeen? Een vuilnisbak met een vulsensor of een zelfrijdende auto ? Al deze voorwerpen behoren tot de catalogus van voorzieningen van de smart city die zijn verbonden met het Internet of Things (doorgaans afgekort als IoT) in de Angelsaksische terminologie.
De vereniging van Amerikaanse steden (
National League of Cities (EN)) publiceerde eind 2016 het rapport «
Trends in Smart City Development » (Trends in de ontwikkeling van slimme steden), dat een balans maakt van de projecten van smart cities in heel de Verenigde Staten.
Het rapport legt onder meer het accent op het Internet der dingen, dat objecten slim maakt door ze onder meer hun gegevens te laten uitwisselen. Welke relatie hebben deze objecten met de smart city? Het rapport geeft het antwoord: « Smart cities gebruiken dezelfde technologie om hun uiteenlopende netwerken van nutsdiensten, infrastructuur en overheidsdiensten te verbinden, waardoor die in real time gezamenlijke gegevens aanmaken. Steden kunnen op die manier hun programma’s en diensten efficiënter beheren en de impact ervan onmiddellijk meten. De stad van de toekomst is een stad waar objecten doorlopend met mekaar in verbinding staan en een constante stroom van gegevens delen, die aan het publiek en de plaatselijke overheid in real time informatie verstrekken. »
Toepassingen van het Internet der dingen in de smart city
Als voorbeelden van zulke verbonden objecten noemt het rapport « Trends in Smart City Development » niet minder dan 17 systemen, waarvan sommige al vaak te vinden zijn in een aantal steden, terwijl andere er vroeg of laat hun intrede zullen doen.
- Vaststelling van verkeersopstoppingen via ingebouwde sensoren in de voertuigen, die bijvoorbeeld informatie geven over flessenhalzen in het verkeer
- Opvolging van de watervoorziening en de afvoer van afvalwater via sensoren die lekken op deze netwerken kunnen opsporen
- Parkeergeleiding via apps die de gegevens doorsturen van sensoren die vrije parkeerplaatsen opmerken
- Inspectie van kunstwerken via verschillende sensoren die in verbinding staan met de teams van ingenieurs van bruggen en wegen
- De zelfrijdende auto die zich verplaatst dankzij sensoren
- Vaststelling van volle vuilnisbakken, waardoor de rondes van de afvalophaaldiensten rationeler verlopen
- Beheer van de straatverlichting, om de lampen te laten branden en te doven volgens de weersomstandigheden of de verkeersdrukte
- Vaststelling van brand via binnen- of buitensensoren die rechtstreeks met de hulpdiensten verbonden zijn
- Beheer van energie en van de risico’s verbonden aan de energieproductie (via bijvoorbeeld stralingssensoren)
- Beheer van zonnepanelen en hun energietoevoer op het distributienet
- Slimme stedelijke logistiek om de bewegingen van levervoertuigen en het peil van voorraden mee te delen
- Vloten van slimme voertuigen die hun beheerder meedelen in welke staat ze verkeren en of ze aan onderhoud toe zijn
- Drones die worden ingezet voor veiligheids- of noodopdrachten
- Bewakingscamera’s die worden ingezet voor controles in zones waar er geen menselijk toezicht is
- Camera’s op het lichaam die de veiligheid van zowel de politie als de gebruikers garanderen
- Opsporing van mobiele terminals om ze met mekaar te verbinden tot een eco-communicatiesysteem
- Inzetten van breedband als drager van een betrouwbaar en krachtig Internetsysteem dat de stedelijke objecten verbindt.