Het openbaar vervoer van de MIVB is meer dan alleen woon-werkverkeer. Het is er ook voor alles wat Brussel doet leven en bewegen: festivals, een avondje uit, musea, restaurantbezoek,… Om de reizigers te begeleiden, pakt de MIVB uit met haar eerste chatbot. Kat & Gorik zullen 24/24 vragen beantwoorden van internetgebruikers over leuke uitjes in de hoofdstad en de toegankelijkheid met het openbaar vervoer.
Brussel bruist van de activiteiten en verschillende soorten uitgangsplaatsen, of het nu gaat om muziek, lekker eten, of eerder een glas drinken op een terrasje, talloze musea ontdekken, enz.
Om de Brusselaars een handje toe te steken en ervoor te zorgen dat toeristen of anderen het beste kunnen halen uit hun bezoekje aan Brussel, lanceert de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij haar eerste chatbot. Twee “Brusseleirs”, de Siamese hipster-tweeling Kat & Gorik, antwoorden 24/24, 7/7 via Messenger op vragen over leuke plekjes en interessante uitjes in “hun” buurt in Brussel: het Sint-Katelijneplein en de Sint-Gorikshallen.
Wij zijn Kat & Gorik, en als je leuke plekjes wil ontdekken in het centrum, zijn wij jouw man, allez jouw vrouw…allez beide.
De chatbot maakt gebruik van de MIVB-gegevens in reële tijd (via open data) en de geo-lokalisatie, aangevuld met informatie van
visit.brussels.
Door met een smartphone de Messenger-code te scannen die op de stickers en de affiches staat (via de Messenger-app) of via de Facebook-pagina (facebook.com/cathetgery), kan de gebruiker of gebruikster onmiddellijk een conversatievenster openen in Messenger. Hij wordt aangesproken door Kat & Gorik in het Nederlands, Frans of Engels, die hem vragen wat hij wil doen. Ze stellen hem vervolgens een lijst activiteiten en leuke plekjes voor. De gebruiker kiest een activiteit en het tijdstip waarop hij dit wil doen. Vervolgens krijgt hij een activiteitenlijst die aan zijn criteria voldoet via visit.brussels. Eens de activiteit gekozen, kan de gebruiker klikken op de knop “hoe er naartoe gaan” en ofwel zijn adres ingeven ofwel gebruikmaken van geo-lokalisatie. Hij krijgt dan een traject op maat om naar de plaats van de activiteit te gaan met het openbaar vervoer van de MIVB.
Een wijk, een identiteit, een personage
Deze eerste chatbot maakt deel uit van de communicatiecampagne «de Brusseleirs». Binnen enkele maanden worden nog andere chatbots gelanceerd. Elk van hen wordt toegewezen aan een wijk in Brussel: Schaarbeek, Louiza, Elsene,… Alles samen zullen er eind 2018 minstens 6 chatbots mensen die uitgaan of nieuwsgierigen begeleiden. Elke “Brusseleir” vertegenwoordigt zijn wijk en heeft een eigen identiteit, taalgebruik en stijl. De MIVB komt zo nog dichter bij haar reizigers te staan en ondersteunt Brussel in alle activiteiten die ze organiseert, want het openbaar vervoer is meer dan het klassieke woon-werkverkeer. Het is ook op een moderne en ludieke manier aanwezig voor een uitje of in de vrije tijd.