Deelfietsen, -scooters en -auto’s zijn niet weg te denken uit smart cities. Deze transportmiddelen die de koolstofafdruk van auto’s in de stad verkleinen, dankzij de overschakeling van de auto als eigen bezit naar de auto als dienstverlener, zijn in Brussel op ruime schaal voorhanden. Van alle Europese steden heeft Brussel zelfs de 2e grootste dichtheid in het aanbod van gedeelde mobiliteit.
Openbare diensten: 42 deelfietsen, 8 deelauto’s en 0,6 deelscooters per 10.000 Brusselaars
Wie stad zei, dacht files. Zozeer was de auto vroeger koning in onze stadscentra. De toestand verbetert nu gelukkig. Andere transportwijzen gaan erop vooruit: collectief transport zoals het openbaar vervoer of individueel zoals te voet gaan, fietsen of de
verschillende vormen van gedeelde mobiliteit die nu in de lift zitten.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is een kampioen in openbare mobiliteitsformules: het dienstenaanbod van gedeelde fietsen, scooters of auto’s is er heel verscheiden. Een online shoppingplatform, ShopAlike, berekende zelfs dat er per 10.000 inwoners in Brussel 42 fietsen, 8 auto’s en 0,6 scooters voor iedereen ter beschikking staan. Daarmee prijkt het Gewest op de 2e plaats van de 28 Europese hoofdsteden op het vlak van gedeelde mobiliteit, achter koploper Parijs.
Brussel het voordeligst voor de gedeelde fiets
Het is meer bepaald met de fiets dat Brussel zich onderscheidt in deze rangschikking van gedeelde mobiliteit in Europa. Van de Europese hoofdsteden scoort Brussel het best op dit gebied, dankzij de dichtheid van het aanbod, maar ook omdat de prijzen er tot de laagste van Europa behoren. Sinds het onderzoek van ShopAlike (juni/juli 2017) zagen nieuwe fietsdeeldiensten, meer bepaald elektrische fietsen, het licht, zodat deze goede score in de toekomst alleen maar bevestignig kan krijgen.
Het succes van gedeelde mobiliteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is nog lang niet ten einde. Uit de resultaten van de nationale enquête over het gezinsbudget blijkt immers dat
slechts één Brussels gezin op twee een auto bezit.
Een essentieel facet van de smart city
Mobiliteit is een favoriet actieterrein van de slimme stad. Het mobiliteitsbeleid is er gericht op uiteenlopende complementaire doelstellingen, zoals de vermindering van autoverkeer en milieuhinder… Gedeelde mobiliteit kan daarbij steunen op de ontwikkeling van nieuwe technologieën, zoals GPS-lokalisatie, connected voorwerpen, mobiele applicaties en de beschikbaarheid van een brede en krachtige mobiele internetdekking.