Het elektronische loket IRISbox, een hoeksteen van de smart city, geeft burgers en ondernemingen de mogelijkheid om administratieve formaliteiten online af te handelen bij de gewestelijke en gemeentelijke Brusselse administraties. En die kans laten ze niet liggen: de gebruiksstatistieken van het loket scheren in 2017 hoge toppen!
13 november 2017 is een historische datum in het bestaan van het e-loket IRISbox: die dag werd de kaap van 100.000 vragen binnen een jaar gerond. Dit is een recordstijging, want over heel 2016 telden wij ongeveer 51.000 vragen.
Dit succes is deels toe te schrijven aan het opnemen van de formulieren van Brussel Fiscaliteit in IRISbox. Het aantal bezoeken aan IRISbox voor historische vragen in verband met gemeentelijke formaliteiten stijgt evenwel ook pijlsnel. Sinds uittreksels en certificaten uit het Rjiksregister eveneens via IRISbox toegankelijk zijn, tellen we maandelijks meer dan 2.500 downloads van deze documenten, terwijl nog maar enkele Brusselse gemeenten deze dienst aanbieden!
Het succes van de smart administration
Het succes van IRISbox is te danken aan een jarenlange strategie. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gebruikt IRISbox om het leven van de Brusselse burgers en ondernemingen te vergemakkelijken. Dankzij de elektronische identiteitskaart is het loket immers elke dag de klok rond toegankelijk. Een vraag vergt slechts enkele klikken. Beter nog, IRISbox werkt zonder onderscheid tussen het gewestelijke en gemeentelijke niveau van de administratie waartoe de gebruikers zich richten. Deze gelijke aanpak, in de pure geest van de smart city, plaatst de burger centraal, zoals ook het geval is met het platform Fix My Street, waarvan het gebruik eveneens toeneemt.
https://youtu.be/pkm9DV9n1cg