Cookies verzekeren het goed functioneren van onze website. Door gebruik te maken van deze site, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Meer weten?

Ok

Smart city: feiten en cijfers voor Brussel – 2014

09 September 2015

Met zijn diensten, toepassingen en platformen heeft het CIBG in 2014 meegewerkt aan de uitbouw van de smart city binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: daarom even terug naar de meest opvallende feiten en cijfers van het voorgaande jaar.

Het onlangs online verschenen Jaarverslag 2014 van het Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest levert een schat aan informatie over de inburgering van ICT's (informatie- en communicatietechnologieën) bij de zowel plaatselijke als gewestelijke Brusselse besturen.
Deze diensten, toepassingen en platformen leveren een sterke bijdrage om van het Gewest een smart city te maken, tot groot voordeel van de inwoners, de ondernemingen en de openbare diensten van het Gewest. Zo lezen wij dat:
  • het NOVA-platform, het transversaal IT-platform voor het beheer van stedenbouwkundige en milieuvergunningen, is vandaag reeds goed voor 543.000 verwerkte dossiers en wordt sinds juni 2014 door de 19 gemeenten van het Gewest gebruikt voor stedenbouwkundige vergunningen, en door 15 van de 19 gemeenten voor milieuvergunningen;
  • ruim 3.000 gebruikers bij een twintigtal instellingen werken met het BOS-platform « council on line » voor het elektronisch beheer van het secretariaat van elke vergadering of bijeenkomst (regering, gemeenteraad, OCMW, politiezones):  deze gedeelde oplossing is al voor 5.300 vergaderingen gebruikt;
  • met behulp van de gedeelde cartografische tools bijna 2.500 hectare, 90.000 adressen, 4.500 rijrichtingen gecontroleerd of bijgewerkt werden in de database van de UrbIS digitale kaart. Anderzijds heeft de geoportal geo.brussels zich in regel gesteld met de Europese INSPIRE-richtlijn en biedt intussen 77 datasets aan die bruikbaar zijn voor het aanmaken van kaarten;
  • sinds de opstart van Fix My Street iets meer dan 3.300 burgers deze toepassing gebruikt hebben om een probleem te melden: bijna 26.000 incidenten werden gemeld, 6 op 10 werden opgelost;
  • het met IRISbox mogelijk is om met enkele muisklikken meer dan 300 administratieve formaliteiten te vervullen : 27.000 documenten werden via dit loket besteld door zowat 72.000 gebruikers (waarvan 20.000 nieuwe in 2014).
Terug naar news

De smart toekomst van Brussel? Ik doe mee!

Een slimme stad heeft oor voor haar inwoners, bedrijven… en hun ideeën!

Ik doe mee

Powered by creaxial