Cookies verzekeren het goed functioneren van onze website. Door gebruik te maken van deze site, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Meer weten?

Ok

Regel uw administratieve zaken online

29 Mei 2015

In een smart city kunnen inwoners en bedrijven gebruikmaken van openbare diensten die afgestemd zijn op hun levens- en werkgewoonten. Via het elektronisch loket IRISbox kunnen ze online bepaalde zaken regen bij de Brusselse gemeentebesturen en gewestelijke diensten: de eerste stap op weg naar een ‘smart administration’.

Geen tijd om naar het gemeentehuis te gaan? Dient u uw aanvragen bij de gemeente of het gewest liever via de pc in? IRISbox biedt burgers en bedrijven online toegang tot documenten en interactieve formulieren om zaken aan te vragen als:
  • uittreksels uit akten (geboorte, huwelijk, scheiding, overlijden) of uit het strafregister, getuigschriften (getuigschrift van leven, gezinssamenstelling, woonst, nationaliteit), reserveren van een parkeerplaats, bewoners-/parkeerkaart, verklaring van adresverandering.
  • aanvragen tot terugbetaling, vrijstelling of spreiding van de gewestbelasting bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel.

Hoe krijgt u toegang tot IRISbox?


Om IRISbox te gebruiken moet u in het bezit zijn van een Belgische elektronische identiteitskaart (eID) met pincode en een kaartlezer die u aansluit op uw computer. Voor bepaalde aanvragen moet u betalen. De betaling gebeurt met een krediet- of debetkaart, via het beveiligde geïntegreerde elektronisch betaalplatform Ogone. IRISbox is compatibel met Windows, Mac en Linux, en u kunt via de website online testen of uw computer correct geconfigureerd is om IRISbox te kunnen gebruiken.
Terug naar news

De smart toekomst van Brussel? Ik doe mee!

Een slimme stad heeft oor voor haar inwoners, bedrijven… en hun ideeën!

Ik doe mee

Powered by creaxial