In een smart city kunnen inwoners en bedrijven gebruikmaken van openbare diensten die afgestemd zijn op hun levens- en werkgewoonten. Via het elektronisch loket IRISbox kunnen ze online bepaalde zaken regen bij de Brusselse gemeentebesturen en gewestelijke diensten: de eerste stap op weg naar een ‘smart administration’.
Geen tijd om naar het gemeentehuis te gaan? Dient u uw aanvragen bij de gemeente of het gewest liever via de pc in? IRISbox biedt burgers en bedrijven online toegang tot documenten en interactieve formulieren om zaken aan te vragen als:
- uittreksels uit akten (geboorte, huwelijk, scheiding, overlijden) of uit het strafregister, getuigschriften (getuigschrift van leven, gezinssamenstelling, woonst, nationaliteit), reserveren van een parkeerplaats, bewoners-/parkeerkaart, verklaring van adresverandering.
- aanvragen tot terugbetaling, vrijstelling of spreiding van de gewestbelasting bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel.
Hoe krijgt u toegang tot IRISbox?
Om IRISbox te gebruiken moet u in het bezit zijn van een Belgische elektronische identiteitskaart (eID) met pincode en een kaartlezer die u aansluit op uw computer. Voor bepaalde aanvragen moet u betalen. De betaling gebeurt met een krediet- of debetkaart, via het beveiligde geïntegreerde elektronisch betaalplatform Ogone. IRISbox is compatibel met Windows, Mac en Linux, en u kunt via de website online testen of uw computer correct geconfigureerd is om IRISbox te kunnen gebruiken.