Een heffing voor de meeste motor voertuigen die zich in het centrum van Brussel (de zone binnen de kleine ring) begeven, een idee aangereikt door Alain (Brussel Stad)
Naar het voorbeeld van Singapore (1975) en London (2003), zou er een "Congestion Charge" geheven moeten worden voor alle motor voertuigen die zich binnen deze zone begeven (met uitzondering van de bewoners van de zone en elektrische voertuigen).
Deze heffing zal bijdragen tot de mobiliteit en de luchtkwaliteit van de hoofdstad van Europa. De uitgebreide verkeersvrije zone was een eerste stap, maar heeft enkel het verkeer verlegd naar andere plaatsen.
De opbrengsten van deze heffing moet rechtstreeks geïnvesteerd worden in de infrastructuur en een beter openbaar vervoer en vooral in de vervanging van de te grote onaangepaste bussen in het centrum door veel meer en regelmatiger kleine bussen (zoals bijvoorbeeld in het centrum van Brugge). Verder moet met de opbrengsten meer parkeergelegenheid gecreëerd worden aan de rand van de kleine ring.
Er zou eventueel geopteerd kunnen worden, zoals in London, dat deze heffing enkel geheven wordt op werkdagen, wanneer de meeste verkeershinder bestaat in het Centrum.