Cookies verzekeren het goed functioneren van onze website. Door gebruik te maken van deze site, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Meer weten?

Ok

Slimme regeling van het autoverkeer

03 November 2015

Niet-verplicht systeem voor het regelen van het autoverkeer tijdens de piekuren: reserveer uw traject via een softwareprogramma voor verkeersoptimalisering

Om de hinder tijdens vervuilingspieken te beperken, heffen heel wat grote steden een tol of voeren een beurtrol in voor nummerplaten (even en oneven platen).

Vandaag de dag zijn zowat alle voertuigen uitgerust met een GPS-systeem. Dit nieuwe systeem dient om voor de eigen wagen een reservatie te maken. Het is momenteel een voorstel, niet-verplicht dus, en het werkt via een op het internet aangesloten GPS. Bedoeling ervan is de files tegen te gaan, op die manier te zorgen voor minder luchtvervuiling, waarbij niet geraakt wordt aan de vrijheid voor de burger om met zijn wagen door de stad te rijden.

Hoeksteen van het systeem is om de bestuurder, afhankelijk van het gekozen traject, vroeger of later te doen vertrekken. Het systeem berekent voor elke autobestuurder het optimale traject en vertrekuur om zo het aantal voertuigen op alle wegen van het Gewest zo laag mogelijk te houden.

Ideaal bij dit systeem is dat alle autobestuurders het gaan gebruiken. maar het zou niet verplicht worden. Om te beginnen zou het systeem zijn berekening kunnen baseren op de verkeersgegevens van «Mobiel Brussel».

Om mensen ertoe aan te zetten dit GPS-gebaseerde systeem te gebruiken, zou men de verkeersbelasting kunnen verhogen voor wie het systeem niet gebruikt, en omgekeerd, te verlagen voor wie het wel gebruikt. Hoe meer een bestuurder het systeem gebruikt en zich houdt aan het door zijn GPS voorgestelde traject en vertrekuur, hoe meer hij beloond wordt naar het voorbeeld van het LOOPS-puntensysteem bij Brussels Airlines.

Bestuurders die het systeem gebruiken, zullen een bordje «Ik reserveer mijn traject» achter hun voorruit plaatsen om het nieuwe systeem te promoten. Volgende stap zou kunnen zijn: een rijverbod in bepaalde zones van het stadscentrum voor autobestuurders die geen reservatiebord achter de voorruit hebben en die dus niet-prioritair zijn.

Andere voorstellen voor de toekomst: een premie toekennen voor de aankoop van een met het systeem uitgeruste GPS, bepaalde verkeerslichten synchroniseren met het systeem, enz. 
Terug naar suggesties

De smart toekomst van Brussel? Ik doe mee!

Een slimme stad heeft oor voor haar inwoners, bedrijven… en hun ideeën!

Ik doe mee

Powered by creaxial