123 Digit, is een digitaal platform dat de digitale kloof wil verkleinen. Het werd ontwikkeld door de vzw WeTechCare, dankzij de steun van de Koning Boudewijnstichting, de 4Wings Stichting en het ING Fonds voor een digitale samenleving. Het platform is bedoeld om sociale actoren en multimedia-animatoren van de OCR's te ondersteunen bij de begeleiding van digitaal ongeletterde doelgroepen en om die doelgroepen autonoom te maken op het gebied van hun internetactiviteiten.
Het platform bestaat uit twee onderdelen: het eerste maakt het mogelijk om de digitale vaardigheden en het niveau van autonomie van een persoon te beoordelen; het tweede omvat verschillende opleidingsmodules en leermateriaal.
Naast de modules over het aanleren van digitale basisvaardigheden (gebruik van de muis, kantoorautomatisering, internetopzoekingen, e-mailbeheer ...) werd een speciale module ontwikkeld rond digitaal bankieren. Hoe bankverrichtingen uitvoeren via een smartphone? Hoe verbinding maken, je saldo raadplegen en geld overmaken? Allemaal vragen waarop deze module antwoord biedt.
De module is in de eerste plaats gericht op begeleiders die een opleiding of infosessie aanbieden maar kan ook worden gebruikt door iedereen die iemand anders de principes van mobiel bankieren wil bijbrengen. Aan de hand van interactieve oefeningen doet de cursist kennis op en kan hij op het einde van de rit volledig zelfstandig zijn bankzaken mobiel regelen.
Zelf je bankverrichtingen kunnen uitvoeren, vormt een belangrijk thema binnen het digitale inclusiebeleid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Net daarom hebben talrijke actoren op het gebied van digitale inclusie zich bij dit project aangesloten door een reeks opleidingen op te zetten over het gebruik van het platform bestemd voor multimedia-animatoren van de OCR's maar ook voor de sociale actoren binnen de gemeentebesturen (OCMW en paragemeentelijke besturen).
In samenwerking met Easybrussels, Febelfin, WeTechCare en CABAN, coördineert het CIBG de uitwerking van deze opleidingen die in september 2020 starten, ondersteund door een groots opgezette communicatiecampagne over het platform.
In een eerste fase worden er begin juli "proefopleidingen" georganiseerd om, zo nodig, de modules verder te kunnen verfijnen.
Met de tool mikken we op termijn op een betere integratie en een grotere autonomie van digitaal zwakke doelgroepen.