Cookies verzekeren het goed functioneren van onze website. Door gebruik te maken van deze site, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Meer weten?

Ok

Robotica? Kinderspel!

04 November 2020

In het kader van de EU Code Week en de Digitale Week biedt de vzw CodeNPlay leerlingen van het 3de tot het 6de leerjaar een basiscursus 'programmeren en coderen' aan. Een uitstekende kans om kinderen digitaal te leren denken en hun leerkrachten bewust te maken van digitaal onderwijs.

Leer in 1u 40 min hoe je een kleine robot kan besturen. Dat was de uitdaging die de leerlingen van de school "Les Marronniers" in Anderlecht en School 5 "Ket & CO" in Molenbeek aangingen. Onder begeleiding van animatoren en met behulp van papier en markeerstiften leerden de kinderen op een speelse en interactieve manier code schrijven om zelf een robot te besturen. "We krijgen heel positieve feedback van de scholen. De kinderen vinden het leuk en zijn nieuwsgierig om te begrijpen hoe het werkt. Ook de feedback van de leraars en de directie is positief", zegt een tevreden Dimitri Krings, co-directeur van CodeNPlay.

CodeNPlay werd in 2017 opgericht en heeft zichzelf een ambitieus doel gesteld: alle kinderen digitaal opleiden, door basisscholen te helpen een basiscursus coderen en technologie in hun curriculum op te nemen.

Het hele jaar door organiseert de vereniging buitenschoolse activiteiten voor kinderen, maar ook stages en andere activiteiten. Daarvoor werkt het met een team van animatoren die zijn opgeleid in zijn pedagogische tools en methoden. Onder hen zitten veel leraars in opleiding, die in de toekomst die digitale dynamiek in scholen zullen moeten verzekeren.

En dat is nu juist het doel: dit soort activiteiten op de lange termijn mogelijk maken. Daarom stelt de vzw ook en vooral voor om leerkrachten op te leiden. "De workshops in de scholen zijn een ideale gelegenheid om een samenwerking met scholen aan te gaan op de lange termijn. Ons doel is om het bewustzijn te vergroten, leerkrachten op te leiden en te ondersteunen, zodat technologie een volwaardige plaats krijgt in het schoolcurriculum. Ze krijgen voorbeelden van concrete tools en activiteiten die ze in de klas kunnen gebruiken en krijgen een follow-up om hen vertrouwen te geven", aldus Nadine Khouzam, oprichter en co-directeur van CodeNPlay.

De workshops maken deel uit van het door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gevoerde beleid rond digitale inclusie. Ze zijn namelijk vooral gericht op scholen met een lage socio-economische index, waar het risico op een digitale kloof groter is. De komende weken zullen nog drie andere scholen van deze ervaring kunnen profiteren.
Terug naar news

De smart toekomst van Brussel? Ik doe mee!

Een slimme stad heeft oor voor haar inwoners, bedrijven… en hun ideeën!

Ik doe mee

Powered by creaxial