Begin 2020 begint de gemeente Sint-Pieters-Woluwe te werken met Pieter, een wat aparte medewerker ... Het betreft in feite de eerste chatbot in een Brussels gemeentebestuur!
Deze digitale medewerker is rechtstreeks toegankelijk via de startpagina van de gemeentewebsite, en verstrekt de klok rond informatie aan de burgers over diverse gemeentediensten. Iedere bezoeker kan eenvoudig in contact komen met Pieter via een dialoogvenster.
Momenteel biedt Pieter de volgende diensten aan:
- Je parkeerkaart vernieuwen
- Je kind inschrijven in een Franstalig kinderdagverblijf van de gemeente
- De openingsuren van de gemeentediensten raadplegen
De ambitie is om dit aanbod nog uit te breiden, legt Benoît Cerexhe, burgemeester van Sint-Pieters-Woluwe, uit: "
Onze chatbot sluit aan bij een bredere visie binnen de gemeente, een algemeen hervormingsplan dat Sint-Pieters-Woluwe naar voren wil schuiven als heuse ambassadeur van het participatief gebruik van nieuwe technologieën en de burgers zo wil laten profiteren van oplossingen op het gebied van artificiële intelligentie".
Het plan is dat dit systeem op middellange termijn gepersonaliseerde antwoorden kan bieden op andere veelgestelde vragen en/of administratieve procedures.
Het initiatief is zowel smart als inclusief en bijzonder nuttig tijdens deze nieuwe lockdownperiode, omdat het de efficiëntie van de dienstverlening aan de burgers vergroot, het werk van het gemeentepersoneel vereenvoudigt en onnodige verplaatsingen beperkt.