Spreekt men over slimme binnenscheepvaart of smart shipping, dan kan het om twee dingen gaan: enerzijds het geoptimaliseerd en gestandaardiseerd delen van gegevens tussen binnenvaart-, infrastructuur- en waterwegbeheerders, anderzijds het varen met autonome / geautomatiseerde binnenvaartschepen.
De
Hackathon van De Vlaamse Waterweg, Antwerp Management School en EY, die doorgaat op
26 en 27 november 2020 richt zich op dat laatste.
Waarom is het vinden van autonome en geautomatiseerde oplossingen zo belangrijk?
Op de Belgische bevaarbare binnenwateren is de volledige capaciteit verre van benut. Inzetten op binnenscheepvaart zou een
oplossing kunnen zijn voor de
mobiliteits-, ecologische en transportproblematiek in België. Als één persoon een schip vanop afstand zou kunnen besturen ontstaan er heel wat nieuwe mogelijkheden.
Hoewel dit allemaal veelbelovend klinkt, blijven er nog veel onbeantwoorde vragen. Daarom dagen De Vlaamse Waterweg, Antwerp Management School en EY geïnteresseerden uit om zich te buigen over deze shipping-uitdagingen.
Lees er
hier alles over.
Binnenscheepvaart in Brussel
De haven van Brussel is de tweede Belgische binnenhaven en is ideaal gelegen in het hart van Europa. De waterweg doorkruist Brussel van noord naar zuid. De haven promoot het transport via het water (de meest milieuvriendelijke transportwijze), creëert werkgelegenheid en speelt een belangrijke rol in de distributie voor de stad.
Meer informatie over de Haven van Brussel vind je
hier.