2020 is een bijzonder jaar geweest voor IRISbox, het elektronische loket van het Brussels Gewest. Dit gebruiksrecord is in de eerste plaats het gevolg van de nieuwe mogelijkheden die het platform biedt, maar eveneens van de pandemie van het coronavirus die het gebruik van administratieve procedures online versneld heeft.
IRISbox is het onlineplatform van het Brussels Gewest dat 24/7 gewestelijke en lokale dienstverlening aanbiedt. In 2020 is het aantal gebruikers en aanvragen, wegens de coronacrisis, letterlijk geëxplodeerd.
“De pandemie werkt als een trendversneller. De sterkste trend van allemaal is de digitalisering. Door het beschikbare aanbod op IRISbox te vergroten, zijn de Brusselaars tot het inzicht gekomen dat het vaak eenvoudiger en sneller is om administratieve handelingen online te verrichten dan zich naar de besturen te begeven. Resultaat: 78.000 nieuwe gebruikers hebben zich ingeschreven in IRISbox en in totaal werden 327.000 aanvragen ingediend”, stelt Bernard Clerfayt, de Brusselse minister van Digitalisering en Administratieve Vereenvoudiging.
De meeste gebruikers zijn trouwens vrouwen, dit en meer lees je
in het persbericht