Cap-SMART, een onderzoeksproject van de ULB, bestudeerde de effecten van slimme technologieën op musea en attracties in Brussel. Ook de invloed op de werkgelegenheid werd onder de loep genomen.
In de toeristische sector wordt steeds meer gebruik gemaakt van slimme technologieën om bijvoorbeeld processen te automatiseren, klantrelaties te verbeteren, originele producten en diensten voor te stellen …
Cap-SMART deed onderzoek zowel op micro- (organisatie en de werknemer) als op macroniveau (sector) naar de effecten van technologie op de bestaande structuren en reguleringswijzen. Er werd gebruik gemaakt van kwantitatieve enquêtes en halfgestructureerde interviews (videoconferenties). De onderzoekers gingen o.a. na welk de meest gebruikte technologieën zijn, welke technologieën er de volgende drie jaar zullen ingezet worden, welke factoren een rol spelen bij het inzetten van technologie …
Het project werd gerealiseerd in samenwerking met Visit.brussels en wil concrete oplossingen aanreiken om zo goed mogelijk om te gaan met de digitale transformatie, nu en in de toekomst.
Benieuwd naar de bevindingen en conclusies? Het volledige rapport « Musées et attractions à Bruxelles - Adoption technologique, transformations et enjeux sectoriels de la digitalisation » leest u
hier.