Op 27 april organiseerde het Smart City Office van het Brussels Gewest opnieuw een "Smart Lunch", een evenement waarmee het verkozenen en medewerkers van de Brusselse plaatselijke besturen wil aanmoedigen om hun organisatie "slimmer" te maken. Een academische inleiding, een concrete casus gepresenteerd door een onderneming uit de privésector, en tot slot de inspirerende ervaringen van twee Brusselse gemeenten ... het gebruikelijke drieledige concept van de Smart Lunches! We gaan samen aan boord!
De sessie van 27 april stond in het teken van de digitale transformatie bij de plaatselijke besturen en meer in het bijzonder van de actoren ervan: de medewerkers van de plaatselijke besturen. Ze werd ingeleid door de heer Bernard Clerfayt, minister bevoegd voor Digitalisering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De minister begon zijn toespraak door eraan te herinneren dat de versnelling van de digitalisering, als gevolg van de gezondheidscrisis, een blijvende stempel drukt op de manier waarop de Brusselaars voortaan met hun gemeenten zullen omgaan (online afspraken maken, enz.). Dit heeft ook gevolgen voor de manier waarop de medewerkers van de plaatselijke besturen hun werk uitvoeren. Die transformatie in goede banen leiden, met het oog op een betere dienstverlening aan de burger én een gewaarborgd comfort voor de medewerkers, is één van de prioriteiten van het Gewest!
Vervolgens nam Nicolas Van Zeebroeck het woord om zijn visie op de digitalisering te geven. Hij benadrukte het onstuitbare karakter van de digitalisering, waarvan de economische voordelen enorm zijn. De professor aan de Solvay Brussels School of Economics and Management is van mening dat de waaier aan uiteenlopende technologieën (AI, Big Data, sociale netwerken, cryptovaluta) die de term "digitaal" omvat, strategische veranderingen en organisatorische vereisten met zich meebrengen waaraan geen enkele structuur in de toekomst nog zal kunnen ontsnappen, zeker de plaatselijke besturen niet.
De microfoon werd daarna overhandigd aan Mathis André, CEO van de start-up Faqbot, en aan Arnaud De Visscher, medewerker webontwikkeling bij 1819. Na een kort overzicht van de opdrachten van 1819 en de functionaliteiten van een chatbot, gingen zij dieper in op de bijzonderheden van de implementatie ervan bij 1819, die tot doel had de adviseurs te ondersteunen en hen in staat te stellen zich toe te leggen op complexere taken, zoals de behandeling van specifieke dossiers. De chatbot is in de eerste plaats bedoeld om werknemers te ondersteunen, maar hij is ook zeer nuttig voor ondernemers, de gebruikers van 1819, want de chatbot functioneert als bijkomend communicatiekanaal om hen bij hun ondernemersavontuur te begeleiden. De voortdurende opleiding van de chatbot en de stijging van het maandelijkse verkeer: dat zijn de geïdentificeerde uitdagingen waaraan 1819 en Faqbot samen werken.
Alexandre Pirson schonk op zijn beurt aandacht aan de ambitieuze strategie voor digitale transformatie die in de gemeente Sint-Pieters-Woluwe is opgestart. Hij zette namelijk de voordelen uiteen die de invoering van de gemeentelijke chatbot, Pierre genaamd, nu al in praktijk had gebracht: de inschrijvingen voor kinderopvang en de vernieuwingen van de bewonerskaart. Met de aanwerving van een medewerker voor digitale transformatie zal de gemeente haar transformatieplan dat is gericht op digitale inclusie/smart city voortzetten, via een transversale methodologie die wordt toegepast door en voor alle gemeentediensten.
Tot slot presenteerde Arnaud Filippi, directeur van het departement Informatiebeheer van het OCMW te Sint-Jans-Molenbeek, het project voor de dematerialisatie van de sociale dossiers bij het OCMW van zijn gemeente. Hij werd geïntroduceerd door Georges Van Leeckwyck, schepen van Begroting en Financiën voor de gemeente Molenbeek, en ging van start met een beschrijving van het concept "dematerialisatie". Naast de dematerialisatie van de documenten, beoogt het project ook de dematerialisatie van de bijbehorende processen. De gezondheidscrisis vormde een grote uitdaging voor het OCMW in Molenbeek, dat zich de laatste maanden vooral heeft toegelegd op de instandhouding van zijn activiteiten. Met de bestaande sociale software werden in 2020 maar liefst 250.000 documenten digitaal gekoppeld aan sociale dossiers. De hele verwerkingsketen kon worden gedematerialiseerd, tot en met het besluitvormingsproces. De vastgestelde resultaten zijn onder meer: een betere toegang tot informatie en eenvoudigere zoekacties. De spreker sloot af door ons te wijzen op het belang van werken met gecentraliseerde oplossingen en bij elk digitaal transformatieproces de werkelijke voordelen voor de burgers goed voor ogen te houden.
Het Smart City Office dankt de sprekers en deelnemers hartelijk voor deze verrijkende uitwisselingen.
Ook deelnemen? Stuur een e-mail naar cvanderborght@cibg.brussels om een uitnodiging te ontvangen.