In opdracht van de DG Digitale Transformatie (FOD Beleid en Ondersteuning) heeft studiebureau Ipsos een studie uitgevoerd waaruit bleek dat 70% van de Belgen vlot overweg kan met elektronische overheidsdiensten. Er werd onder meer gekeken naar de bekendheid van de elektronische federale overheidsdiensten, de noodzakelijke voorwaarden om het vertrouwen van de Belgen te winnen, en de noodzaak om de inclusie van alle gebruikers te waarborgen, ook de digitaal meest kwetsbare mensen.
Tax-on-web blijft de onbetwiste koploper met een bekendheid van 79%, gevolgd door MyPension (69%), MyMinFin (59%), het elektronische gemeenteloket (37%) en My eBox (31%). Ook MyMinFin (+8%) en My eBox (+11%) boeken een mooie vooruitgang. Uit de Ipsos-studie blijkt dat zowat de helft van de Belgen gebruikmaakt van de eID (49%) en dat steeds meer mensen de mobiele app itsme© gebruiken (32%) om in te loggen, een stijging van 11% ten opzichte van de vorige meting. Het gebruik van Single Sign On (om tijdens één sessie meerdere overheidssites te bezoeken) is ook erg populair. Ruim 80% van de bevraagde mensen beschouwt dit als een toegevoegde waarde. Ook blijkt dat wie bekend is met een digitale dienst van het bestuur, er ook in grote mate gebruik van maakt.
Uit dezelfde studie blijkt ook dat Belgen enorm veel belang hechten aan eenvoudige, vriendelijke, maar vooral beveiligde toegang tot elektronische overheidsdiensten. De studie toont aan dat het vertrouwen van Belgen online moet worden versterkt: niet alleen voor het online ontvangen van administratieve documenten, maar ook voor andere online transacties.
Door de overheidsdiensten te digitaliseren blijft echter het risico bestaan dat een deel van de bevolking uit de boot valt. Digitale inclusie van alle gebruikers vormt een uitdaging voor overheden: zowat 40% van de respondenten gaf aan hulp nodig te hebben bij het gebruik van elektronische overheidsdiensten. De meerderheid van deze groep verkiest ondersteuning via e-mail (49%), maar een grote groep (42%) geeft ook de voorkeur aan een fysieke afspraak.
Het devies voor overheden: de mens centraal stellen bij het ontwerpen en/of optimaliseren van een nieuwe elektronische overheidsdienst!
Download de volledige studie via deze link.