Om het stijgende aantal pogingen tot online fraude tegen te gaan, lanceren het Centrum voor Cybersecurity België (CCB), de federatie van de financiële sector Febelfin en de Cyber Security Coalition een gloednieuwe applicatie met de naam "Safeonweb". Deze applicatie verzamelt informatie over phishing en waarschuwt als er een cyberdreiging of nieuwe vormen van online oplichting opduiken
De gratis app, die beschikbaar is op Android- en iOS-platforms, is gebaseerd op de duizenden berichten die elke dag worden verstuurd naar Safeonweb.be, de website van het CCB over computerbeveiliging. De app stelt de internetgebruiker in staat om op de hoogte te blijven en gewaarschuwd te worden als een infectie op het gebruikte wifi-netwerk wordt gemeld aan Safeonweb.
Dagelijks ontvangt het CCB niet minder dan 12.000 meldingen van frauduleuze berichten via het e-mailadres
suspect%40safeonweb.be. Hoewel phishing in opmars is, heeft 12% van de Belgen er nog nooit van gehoord, aldus Febelfin. Van de jongeren is zelfs 30% niet op de hoogte van deze online oplichting.
“Dagen zoals Black Friday zijn bijzonder populair bij phishers. Ze spelen in op de actualiteit en worden alsmaar talrijker en inventiever”, waarschuwen de drie organisaties achter de bewustmakingscampagne. “Hoe waakzamer burgers zijn en hoe beter ze op de hoogte zijn van de nieuwste werkwijzen van phishers, hoe minder slachtoffers er zullen vallen”, zegt de CEO van Febelfin, Karel Baert.
Daarom werd een bewustmakingscampagne getiteld “Wees slimmer dan een phisher” gelanceerd door het CCB, Febelfin en de Cyber Security Coalition. Ook politie, justitie, de telecommunicatiesector en meer dan 500 partners (bedrijven, vzw’s, academische instellingen, enz.) werken hieraan mee. De campagne werd uitgezonden op radio, televisie en sociale media.
Binnen het CCB zal bovendien een anti-phishingwerkgroep opgericht worden om de strijd tegen phishing beter te coördineren.
Phishing is een frauduleuze techniek waarbij een e-mail, sms of socialemediabericht naar de internetgebruiker wordt gestuurd om hem ertoe aan te zetten op een link te klikken. Wanneer de internetgebruiker op de link klikt, stuurt hij zijn persoonsgegevens en eventueel een response code (die op uw kaartlezer verschijnt) naar de fraudeur. De oplichting kan ook telefonisch gebeuren. Zodra zij in het bezit zijn van de response code, hebben de fraudeurs toegang tot de rekening van hun slachtoffer, die zij vrolijk kunnen leeghalen.
Om deze pogingen tegen te gaan, moeten wachtwoorden, bankgegevens en codes altijd geheim blijven. Als u vaststelt dat u het slachtoffer bent geworden van phishing, moet u onmiddellijk uw bankkaart blokkeren door CardStop te bellen (070/344.344), uw bank op de hoogte brengen en aangifte doen bij de politie. Het wordt ook aanbevolen uw wachtwoorden te wijzigen en uw computer op virussen te controleren.
In 2020 registreerde Febelfin 67.000 frauduleuze transacties via phishing, voor een totaal nettobedrag van 34 miljoen euro. De federale politie registreerde 7.502 slachtoffers van deze online oplichting, d.w.z. een stijging van 204% ten opzichte van 2019.