Stappenplan voor de oprichting van een OCR
Dat onderzoek van het grondgebied is een hulpmiddel om het project concreet vorm te geven en na te denken over de volgende vragen:
1. Ruimte: wat wordt het statuut van de OCR? Waar wordt de ruimte precies opgericht? Hoe moeten de lokalen worden ingedeeld?
2. Openingsuren: op welke tijdstippen zal de OCR open zijn?
3. Budget en financiering: welk budget is er nodig om de OCR op te zetten en van jaar tot jaar draaiende te houden? Welke financieringen kunnen worden aangesproken?
4. Begeleiding, opleidingen en andere activiteiten van de OCR: wat heeft het publiek nodig? Welke opleidingen moeten er worden gegeven? Moeten de bezoekers betalen om de opleidingen te volgen? Welke?
5. Materiaal en software: welke software hebben de bezoekers nodig?
6. Personeel: wat zijn de taken van de OCR-coördinator? Hoeveel multimedia-animatoren zijn er nodig? Hoe worden die aangeworven?
7. HR en AVG: welke regels moeten de gebruikers en het personeel van de OCR naleven?
8. Communicatie: hoe kunnen de OCR's communiceren met hun doelpubliek en met de verenigingen die al in de wijk aanwezig zijn?
Wil je meer weten over het openen van een OCR? Bekijk hier het volledige stappenplan.
Label voor door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest erkende OCR's
De aanvraag om het label te verkrijgen, moet met de post naar de Coördinatie Digitale Inclusie, CIRB-CIBG - Kunstlaan 21 - 1000 Brussel of via e-mail (inclusie@cibg.brussels) worden doorgestuurd. De aanvraag wordt ingediend door middel van een invulformulier:
Heb je toch nog vragen, dan kun je contact opnemen met de Coördinatie Digitale Inclusie.
Een slimme stad heeft oor voor haar inwoners, bedrijven… en hun ideeën!
Ik doe meePowered by creaxial