Eindeloos veel paperassen en formulieren invullen, u hebt er een hekel aan? De smart city begrijpt u ten volle. Om allerlei omslachtige procedures voor zijn burgers en ondernemingen zo veel mogelijk te verlichten, beschikt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voortaan over Fidus, een IT-platform dat de gegevensuitwisselingen tussen besturen organiseert.
Een premie of een vergunning aanvragen, het heeft soms veel voeten in de aarde: u moet bestuur X gegevens bezorgen die in het bezit zijn van bestuur Y, of zelfs ook nog van bestuur Z, als het echt ingewikkeld wordt. Fidus doet dat nu in uw plaats en opent zo de deuren van de smart administration. Fidus is het kruispunt waar voor wat het Brussels Gewest betreft, de gegevensuitwisselingen plaatsvinden tussen de verschillende besturen op het federale vlak en van gewesten en gemeenschappen. Die instanties hebben immers het principe goedgekeurd dat zij burgers of ondernemingen geen gegevens meer zullen vragen wanneer die ergens bij een bestuur beschikbaar zijn (bijvoorbeeld uw rijksregisternummer of uw verblijfplaats).
Begin november 2015 is Fidus operationeel geworden. Tegen het einde van het jaar zal Fidus volgende gegevens onder besturen beschikbaar stellen:
Het Fidus-platform zal ook ondersteuning verlenen aan de uitwisselingen tussen leveranciers en gewestelijke openbare diensten in het kader van de elektronische facturatie.
Het kan niet de bedoeling zijn om het even welke gegevens, op het even welke manier uit te wisselen. De bescherming van onze persoonlijke gegevens en onze privacy waarborgt dat. Daarom kan Fidus enkel toegang verlenen tot de gegevens van bepaalde instellingen zoals aangeduid door de Commissie Persoonlijke levenssfeer of door de Controlecommissie die binnen het Brussels Gewestparlement opgericht werd.
Een slimme stad heeft oor voor haar inwoners, bedrijven… en hun ideeën!
Ik doe meePowered by creaxial