Dashboard
Een overzicht van alle data
Overzicht van onbewerkte data voor slechtzienden
38759
Aanvragen in juni
Top 3 van de
aanvragen in oktober
- Getuigschrift gezinssamenstelling
- Uittreksel uit de registers
- Attest van woonst
Luchtkwaliteit
212
Wifi-hotspots
- Inside
- Outside
- Metro
573
Datasets op datastore.brussels
4500
Aangesloten camera's
Bezettingspercentage in de hotels de afgelopen 3 jaar
410
Computers in de Openbare Computerruimtes
22 Parkings
- 21 vrij
- 1 Bijna volzet
Verplaatsingen
met de wagen
Informatie voor reizigers
(real time)
200
Interventies door DBDMH
SmartCity
Europe Feed
522
Mails verstuurd naar SafeOnWeb
5487
Incidenten dit jaar tot vandaag• Opgelost • In behandeling
9041
Airbnb-accomodaties
12300
Mensen aan de slag in de IT-sector
4743
Villos! in gebruik
335
Getelde fietsen
Totaal aantal aanvragen in de afgelopen maand
IRISbox is het elektronisch loket van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat online documenten en interactieve formulieren aanbiedt om administratieve procedures te doorlopen.Data
Totaal aantal aanvragen in de voorbije maand.Herkomst data
De informatie wordt rechtstreeks van het IRISbox-platform gehaald en handmatig ingevoerd in het dashboard https://irisbox.irisnet.be/irisbox/Hoe worden de data verkregen?
Elke burger of onderneming die een verbinding maakt en een aanvraag doet hetzij om een document online op te vragen of om een procedure op het platform te doorlopen, wordt meegerekend. Het gaat dus niet om het aantal bezoekers.Opmerkingen
De informatie wordt elke maand bijgewerkt voor de voorbije maand. IRISbox biedt meer dan 350 verschillende soorten procedures aan, evenals de mogelijkheid om een afspraak te maken met de administratie. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met irisline@cirb.brusselsBron
https://irisbox.irisnet.be/irisbox/Dernière mise à jour
19 07 2022De 3 meest opgevraagde documenten van de voorbije maand
IRISbox is het elektronisch loket van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat online documenten en interactieve formulieren aanbiedt om administratieve procedures te doorlopen.Data
In aflopende volgorde, de 3 meest opgevraagde documenten op het platform gedurende de voorbije maand.Herkomst data
De data worden rechtstreeks van het IRISbox-platform gehaald en handmatig ingevoerd in het dashboard https://irisbox.irisnet.be/irisbox/.Hoe worden de data verkregen ?
Alle aanvragen van burgers en bedrijven worden per type aanvraag gesorteerd en vervolgens in aflopende volgorde gerangschikt. De eerste 3 worden weergegeven.Opmerkingen
De informatie wordt elke maand bijgewerkt voor de voorbije maand. Voor gemeentelijke aanvragen, zoals een adreswijziging of een attest van gezinssamenstelling, worden de gegevens van alle 19 Brusselse gemeenten samengevoegd. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met irisline@cibg.brussels.Bron
https://irisbox.irisnet.be/irisbox/Luchtkwaliteit
De luchtkwaliteit heeft een grote impact op de levenskwaliteit van de burgers en wordt daarom nauwgezet en op een transparante manier gecontroleerd. Leefmilieu Brussel is belast met het verzamelen, opvolgen en analyseren van de gegevens met betrekking tot het Brussels Gewest. In België coördineert de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL) de informatie voor het hele land en verzamelt het al deze data.Data
Het gaat om een index die de concentraties van verschillende luchtverontreinigende stoffen bundelt in één representatieve waarde.Herkomst data
Deze index wordt berekend door Leefmilieu Brussel en wordt automatisch opgehaald op de pagina van de Brusselse website voor de luchtkwaliteit https://luchtkwaliteit.brussels/.Hoe worden de data verkregen?
De globale kwaliteitsindex wordt gemeten in de 12 stations van het telemetrische netwerk van het Brussels Gewest en dit voor vier verontreinigende stoffen (ozon, stikstofdioxide, fijnstof PM10 en PM2,5). Meer informatie over de berekening van deze index vindt u op https://www.irceline.be/nl/luchtkwaliteit/metingen/belaqi-luchtkwaliteitsindex/informatieOpmerkingen
Over langere termijn kon een verbetering in de luchtkwaliteit worden vastgesteld in Noordwest-Europa, en meer in het bijzonder in België en het Brussels Gewest. Alle informatie over de Brusselse luchtkwaliteit en de mogelijke waarschuwingen in geval van pollutiepieken zijn te vinden op https://luchtkwaliteit.brussels. Er bestaat ook een mobiele applicatie https://qualitedelair.brussels/content/recevoir-les-alertes#appBron
https://luchtkwaliteit.brussels/Totaal aantal toegangspunten (hotspots) van het wifi.brussels-netwerk en hun locatie
Wifi.brussels is het Brusselse netwerk van gratis wifi-toegangspunten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dit project wil zo veel mogelijk Brusselaars toegang geven tot digitale middelen en is een instrument om de digitale kloof te bestrijden.Data
Totaal aantal toegangspunten (hotspots) van het wifi.brussels-netwerk en geolokalisatie van deze toegangspunten op een kaart van het Brussels Gewest.Herkomst data
Het aantal toegangspunten en de geolokalisatie van deze toegangspunten op de UrbiS-achtergrondkaart worden automatisch overgenomen van de website http://urbiscloud.irisnet.be/dev/urbizone/index.html. De volledige lijst van de punten met hun coördinaten vindt u op https://datastore.brussels/web/data/dataset/56345c96-d458-41b2-950f-13f5849cbea9.Hoe worden de data verkregen?
De geolocatiecoördinaten worden door de dienstverlener IRISnet gepubliceerd en vervolgens op de UrbIS-achtergrondkaart geplaatst. Deze achtergrondkaart is afkomstig van UrbISOnline, een tool waarmee je orthofoto's van UrbiS of UrbIS-3D-data kan bekijken, of de UrbIS online services kan zien en bevragen. https://urbisonline.brussels/Dezelfde wifi-toegangspunten worden op een andere manier voorgesteld op: http://wifi.brussels/.
Opmerkingen
De toegangspunten (hotspots) werden eerst geplaatst in openbare instellingen (zoals gemeentehuizen, Actiris, ministeries - 86 INDOOR-hotspots in het GROEN), vervolgens op pleinen in de openbare ruimte (112 OUTDOOR-hotspots in het BLAUW), en ten slotte in metrostations (200 METRO-hotspots in het ROOD).Bron
http://urbiscloud.irisnet.be/dev/urbizone/index.htmlhttps://datastore.brussels/web/data/dataset/56345c96-d458-41b2-950f-13f5849cbea9
Totaal aantal datasets en diensten vermeld op het platform datastore.brussels
Datastore.brussels is het platform waarop data voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gepubliceerd en gedeeld kunnen worden. Het is de hoeksteen van het Brussels Open Data-beleid.Data
Totaal aantal datasets die op het platform zijn opgenomen sinds de voorbije maand.Herkomst data
De data zijn rechtstreeks afkomstig van het platform datastore.brusselshttps://catalog.datastore.brussels/geonetwork/srv/eng/q?_content_type=json&bucket=s101&facet.q=type%2Fdataset&fast=index&sortBy=relevance&sortOrder=&from=0&to=0
Hoe worden de data verkregen?
Alle gegevens die op het platform van Datastore.brussels geïnventariseerd zijn, worden meegerekend https://datastore.brussels/web/Opmerkingen
Elke dataset is drietalig (één set is gelijk aan 3 gegevens). Deze datasets worden ofwel louter geïnventariseerd ofwel ook op het platform gehost. Ze worden ingedeeld per thema (Europese Richtlijn INSPIRE en Data Catalogus Vocabulary DCAT) en weergegeven in verschillende formaten (JSON, HTML, CSV, PDF...). Het overgrote deel van deze gegevens is beschikbaar onder een open-sourcelicentie. Voor meer informatie over datastore.brussels kunt u contact opnemen met opendata@cibg.brussels.Bron
https://catalog.datastore.brussels/geonetwork/srv/eng/q?_content_type=json&bucket=s101&facet.q=type%2Fdataset&fast=index&sortBy=relevance&sortOrder=&from=0&to=0Dernière mise à jour
23 11 2024Totaal aantal camera's dat deel uitmaakt van het gewestelijk videobeschermingsplatform.
Het gewestelijk videobeschermingsplatform omvat de verschillende videocameranetwerken die bestaan in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en die het voor de betrokken actoren (politiezones, openbaar vervoer, Brussel Mobiliteit, Haven van Brussel...) mogelijk maken om beelden te delen. Het verzamelt gegevens van de automatische nummerplaatplaatlezingscamera's (ANPR) voor politiedoeleinden, van trajectcontroles en van de lage-emissiezone (LEZ), alsook beelden van de drones, die ter beschikking worden gesteld door de federale politie.Data
Totaal aantal camera's dat de voorbije maand in het netwerk is geplaatst via het platform.Herkomst data
De gegevens worden door het projectteam doorgegeven en handmatig in het dashboard ingevoerd.Hoe worden de data verkregen?
Via het videobeschermingsplatform kunnen verschillende netwerken hun camera's delen. Wanneer een netwerk toegankelijk wordt op het platform, worden alle camera's die er deel van uitmaken aan het resultaat toegevoegd. Deze gegevens evolueren dus in opeenvolgende fasen, telkens wanneer een netwerk wordt verbonden.Opmerkingen
Het aantal camera's is theoretisch, het houdt geen rekening met defecte camera's, noch met de tijdelijk ter beschikking gestelde camera's (zoals bijv. drones). Het doel van dit platform is niet om zoveel mogelijk camera's te hebben maar om een maximum aantal verbonden camera's te hebben en zo over een efficiënte dekking te beschikken.Dernière mise à jour
27 10 2021Het aantal uitgevoerde interventies (91.600 in 2017) door de DBDMH
De DBDMH is de dienst voor brandbestrijding en dringende medische hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het is de grootste brandweerdienst van het land. Hij heeft 8 brandweerkazernes en ongeveer 1.000 professionele brandweerlui in dienst.Data
Het totale aantal interventies uitgevoerd door het DBDMH (enkel cijfers voor 2017, de cijfers voor 2018, 2019 en 2020 moeten nog worden gepubliceerd).Herkomst data
De gegevens over de interventies van de DBDMH worden verrekend en doorgestuurd naar de Algemene Directie Civiele Veiligheid, die ze in pdf-formaat op haar website publiceert. Dit wordt nadien handmatig ingevoerd in het dashboard.https://www.civieleveiligheid.be/sites/default/files/explorer/statistiques_interventions_si_2017_nl-fw_def.pdf
Hoe worden de data verkregen?
Het totale aantal interventies omvat niet DMH-interventies zoals brand, redding, technische en speciale interventies (15%), en DMH-interventies waarij een ambulance nodig is (85%).Opmerkingen
Sinds 2012 kunnen brandweerkorpsen hun interventierapporten (csv- of xml-formaten) online importeren in een centrale database, maar deze wordt nog niet in opendatavorm gepubliceerd. Het adres van de website van DBDMH is https://pompiers.brussels/nl. Meer informatie over de statistieken van de civiele veiligheidsdiensten vindt u op https://www.civielebescherming.be/fr/content/que-font-les-pompiersBron
https://www.civieleveiligheid.be/sites/default/files/explorer/statistiques_interventions_si_2017_nl-fw_def.pdfDernière mise à jour
09 02 2021Het totale aantal e-mails dat burgers naar suspect@safeonweb.be hebben gestuurd (648.522 in 2018).
Het Centrum voor Cybersecurity België, CCB, is verantwoordelijk voor de cybersecurity in België. Het centrum stelt het nationale beleid op en beheert het Computer Emergency Response Team (CERT.be) dat verantwoordelijk is voor het opsporen, observeren en analyseren van online beveiligingsproblemen en voor het voortdurend informeren van de gebruikers. Burgers gebruiken het algemene adres suspect@safeonweb.be dat door het CCB is aangemaakt om frauduleuze websites of phishingpogingen te melden.Data
Het totale aantal e-mails dat burgers naar suspect@safeonweb.be hebben gestuurd in 2018.Herkomst data
De e-mails worden ontvangen en verrekend door het CERT. Deze gegevens worden vervolgens gepubliceerd in het jaarverslag van het CCB en handmatig ingevoerd in het dashboard https://report.ccb.belgium.be/nl/doorlopende-projecten.Hoe worden de data verkregen?
De e-mails zijn ofwel meldingen van een frauduleuze website, ofwel doorgestuurde phishing-mails. Meldingen die via formulieren worden gemaakt, worden niet meegeteld.https://www.cert.be/nl/een-incident-melden
Opmerkingen
In 2018 kon het CCB dankzij dit systeem 1478 frauduleuze websites blokkeren. Cijfers over de informatiemaatschappij in het algemeen en over cybersecurity in het bijzonder zijn beschikbaar via de barometer van de informatiemaatschappij: https://economie.fgov.be/nl/publicaties/barometer-van-de-5Bron
https://report.ccb.belgium.be/nl/doorlopende-projectenDernière mise à jour
09 02 2021Dernière mise à jour
22 03 2020Het totale aantal werknemers in kennisintensieve hightechdiensten
Het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA) centraliseert en coördineert de statistische activiteiten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het verzamelt, verwerkt, analyseert en verspreidt Brusselse gegevens van statistische aard. Het voert ook een sociaal-economische analyse uit en ondersteunt de regering bij de evaluatie van het overheidsbeleid. http://bisa.brussels/Data
Het totale aantal werknemers in kennisintensieve hightechdiensten per NACE-BEL-klasse in 2018.Herkomst data
BISA, het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse, publiceert statistieken over 16 thema's in xls-formaat, waaronder "Onderzoek en Technologie", dat ook de totale tewerkstelling in kennisintensieve hightechdiensten per NACE-BEL-klasse omvat: http://bisa.brussels/themas/onderzoek-en-technologieHoe worden de data verkregen?
De oorspronkelijke gegevens zijn afkomstig van het INR, het Instituut voor de Nationale Rekeningen dat belast is met de opstelling van economische statistieken, analyses en prognoses voor België. BISA haalt daar gegevens uit met betrekking tot het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.Opmerkingen
NACE-BEL is de Belgische versie van de statistische nomenclatuur van de economische activiteiten in de Europese Gemeenschap. Dit omvat multimediaproductiebedrijven, telecommunicatie, programmering en andere informaticagerelateerde activiteiten en activiteiten op het gebied van wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling. Het aantal werknemers in de NICT-sector bedraagt 124.995 voor België.Bron
http://bisa.brussels/themas/onderzoek-en-technologieDernière mise à jour
16 12 2020De hotelbezetting in de afgelopen 3 jaar uitgedrukt in percentages.
visit.brussels is het Brusselse agentschap voor toerisme. Het heeft als opdracht het imago van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest uit te dragen en te versterken. Het publiceert een Observatorium voor het toerisme, waarin de hotelbarometer is opgenomen, die de bezettingsgraad en de gemiddelde prijs van de hotelkamers per maand weergeeft.Data
De bezettingsgraad wordt berekend op basis van een steekproef bij Brusselse hotels met betrekking tot de voorbije maand, het lopende jaar, het voorbije jaar en het jaar voordien.Herkomst data
Grafiek van het aantal overnachtingen per maand in de hotels (3 grafieken, Y, Y-1, Y-2) - Upload van de csv (https://datastore.brussels/web/data/dataset/e083a504-7ce9-4f76-b0b7-0e64b8469c3b) en bezettingspercentage per jaar.Hoe worden de data verkregen?
Verschillende gegevens van datastore.brussels en visit.brussels. Herkomst Olakala. Meer informatie over de toeristische barometer van Visit Brussels https://visit.brussels/nl/article/toeristische-barometer-van-het-brussels-hoofdstedelijk-gewestOpmerkingen
Let op: de weekcijfers zijn gebaseerd op een klein aantal hotels dat van week tot week lichtjes kan wijzigen. Het gaat om ongeveer 60 hotels.Bron
https://datastore.brussels/web/data/dataset/e083a504-7ce9-4f76-b0b7-0e64b8469c3bDernière mise à jour
24 01 2021Aantal aangeboden AirBnB-accomodaties in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
AirBnB (USA) is de pionier van deelovernachtingen. Het bedrijf heeft soms een moeilijke relatie met steden. Aanvankelijk zorgde het ervoor dat meer mensen de stad konden bezoeken en bood het eigenaars een eenvoudige manier om een centje bij te verdienen. Deze formule had dan ook succes. Nu wordt het bedrijf vooral verweten dat het de oorzaak is van de stijgende vastgoedprijzen, het krimpende huuraanbod voor lange termijn en de oneerlijke concurrentie met de traditionele hotelindustrie.Data
Het totale aantal accommodaties dat via het platform op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt aangeboden.Herkomst data
De website Inside Airbnb wordt beheerd door Murray Cox, een onafhankelijke Amerikaanse activist, die het project bedacht. Hij verzamelt, analyseert en publiceert de data over het gebruik van het betalende gemeenschapsplatform voor het huren en reserveren van AirBnB-accomodaties.http://insideairbnb.com/brussels/
Hoe worden de data verkregen ?
De gegevens worden hernomen uit een CSV-file via http://insideairbnb.com/brussels/ . Meer bepaald: http://insideairbnb.com/get-the-data.htmlOpmerkingen
Om een accommodatie op Airbnb of een andere boekingssite aan te bieden, moet u geregistreerd zijn bij Brussel Economie en Werkgelegenheid vooraleer u met uw activiteit start en moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen (meer informatie https://economie-werk.brussels/toeristische-logies-particulier)Bron
http://insideairbnb.com/brussels/Dernière mise à jour
22 03 2020Het totale aantal voertuigen op de telpunten de voorbije 2 uur
Brussel Mobiliteit is de administratie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die belast is met de uitrusting, de infrastructuur en de verplaatsingen. Het beheert mobiliteitsstrategieën, projecten voor de ontwikkeling, vernieuwing en onderhoud van de openbare ruimte en het wegennet, alsook de infrastructuur van het openbaar vervoer, de verkeersveiligheid en de taxi's.Data
Het totale aantal voertuigen op de telpunten gedurende de voorbije 2 uur, en de gemiddelde snelheid van de getelde voertuigen.Herkomst data
De gegevens worden via een API door Brussel Mobiliteit op hun portaal weergegeven en vermeld op de gewestelijke portaalsite https://datastore.brussels/web/data/dataset/9a047e86-3947-424a-84e8-a192f18a735a.Hoe worden de data verkregen?
Het wegverkeer wordt op verschillende plaatsen in het Brussels Gewest gemeten met behulp van camera's of elektromagnetische lussen. De telling vindt plaats in beide richtingen. Het foutpercentage van deze gegevens is 5%, afhankelijk van de verkeersomstandigheden (snelheid, helderheid). Vooral bij sterke drukte kan de nauwkeurigheid snel afnemen (tot 20 à 30%). Meer informatie vindt u op https://data.mobility.brussels/traffic/api/counts/Opmerkingen
Voorlopig worden de gegevens alleen in real time verspreid, de verspreiding van gegevens uit het verleden wordt overwogen. De geolocatie van de telpunten vindt u op https://data.mobility.brussels/mobigis/nl/Bron
https://datastore.brussels/web/data/dataset/9a047e86-3947-424a-84e8-a192f18a735aInformatie over geplande werken en/of wijzigingen op het MIVB-net
De MIVB (Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel) is de belangrijkste openbaarvervoermaatschappij in Brussel. Ze exploiteert 4 metrolijnen, 18 tramlijnen en 51 buslijnen en vervoerde 417,5 miljoen passagiers in 2018.Data
Informatie over geplande werken en/of wijzigingen voor alle haltes op alle MIVB-lijnen in real time.Herkomst data
De data worden door de MIVB verstrekt op haar portaalsite en worden vermeld op de gewestelijke portaalsite https://datastore.brussels/web/data/dataset/95527279-2be7-4a6b-9e00-bd829c504777. Deze berichten worden gecompileerd voor alle MIVB-lijnen, maar kunnen ook worden opgehaald via de identifier van een specifieke lijn.Hoe worden de data verkregen?
De operatie stuurt berichten over de haltes van een één of meerdere specifieke lijnen, ingevoerd in de parameters. Deze dataset bevat volgende onderdelen: Verkeersinformatie over geplande werken (bijvoorbeeld: geplande engineeringswerken), Gebeurtenis (bijvoorbeeld: Europese top, enz.), Onvoorziene storingen in real time (bijvoorbeeld: onderbreking door een ongeval), Belangrijke bedrijfsberichten (bijvoorbeeld: rekruteringsevenement van de MIVB zoals de jobday). In geval van onderbrekingen in real time zal er een tweede bericht verschijnen wanneer de onderbreking beëindigd is en de lijn weer normaal werkt. Deze berichten bevatten geen data in de tekst zelf.Opmerkingen
Deze gegevens bevatten informatie over geplande werkzaamheden, gebeurtenissen (bijvoorbeeld een Europese top), onvoorziene storingen (een ongeval) en berichten van de MIVB (aanwervingsdag van de MIVB). Bij real-time storingen zal een tweede bericht worden verstuurd wanneer de storing voorbij is en de lijn weer normaal werkt. Deze berichten bevatten geen data in de tekst zelf.Bron
http://https://datastore.brussels/web/data/dataset/95527279-2be7-4a6b-9e00-bd829c504777Het aantal Villo's dat in real time wordt gebruikt op het grondgebied van het Gewest.
Villo! is de deelfietsdienst uitgebaat door JCDecaux in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sinds 2009. Eind mei 2019 telde Villo! bijna 360 stations en een vloot van 5.000 fietsen, waarvan 1.800 elektrische fietsen. 37.500 abonnees maken gebruik van de dienst.Data
Het aantal Villo's dat in real time wordt gebruikt op het grondgebied van het Gewest.Herkomst data
Villo! Geeft in real time het aantal beschikbare fietsen weer dat in alle stations gehuurd kan worden en dit via het gewestelijk portaal: https://datastore.brussels/web/data/dataset/villo-stations-beschikbaarheid-in-real-timeHoe worden de data verkregen?
-Opmerkingen
-
Bron
https://datastore.brussels/web/data/dataset/villo-stations-beschikbaarheid-in-real-timeDernière mise à jour
23 11 2024Real-time gebruik van openbare parkings
Parkeren is een essentieel onderdeel van het mobiliteitsbeleid. Sinds 2014 is Parking.brussels het overheidsagentschap dat deze bevoegdheid beheert. Het verzamelt, centraliseert en publiceert parkeergegevens op het platform datastore.brussels.Data
Het totaal aantal parkeerplaatsen, het totaal aantal parkings die vrij, volzet of bijna volzet zijn en dit in real time.Herkomst data
Brussel Mobiliteit verstrekt gegevens over de openbare parkings en hun bezettingsgraad in real time op zijn portaal en op het gewestelijk portaal https://datastore.brussels/web/data/dataset/486c2e3c-0fb9-48da-841e-2a244db0c39fHoe worden de data verkregen?
Parking.brussels biedt een real-time bezettingsgraad van de Brusselse openbare parkings, niet de exacte bezettingscijfers. Er wordt gebruik gemaakt van 3 niveaus: Vrij, Volzet of Bijna Volzet. Het "Bijna Volzet"-niveau betekent dat de parking voor 90% bezet is, het niveau "Vrij" betekent dat minder dan 90% van de capaciteit van de parking is ingenomen.Opmerkingen
"Beter parkeren om beter te bewegen" is de slogan van het Gewestelijk Parkeerbeleidsplan (GPBP). Dit plan wil een coherent parkeerbeleid voeren door de parkeerregels in de 19 gemeenten te harmoniseren en te vereenvoudigen. Het agentschap Parking.brussels houdt zich ook bezig met Smart Parking: mobiele applicatie, sms-betaling, parksharing en parkeergeleiding.https://parking.brussels/nl
Bron
https://datastore.brussels/web/data/dataset/486c2e3c-0fb9-48da-841e-2a244db0c39fDernière mise à jour
20 01 2021Het totale aantal openbare meldingen van begin dit jaar tot nu.
Via het mobiele internetplatform Fix My Street, dat op initiatief van Brussel Mobiliteit door het CIBG werd ontwikkeld, kunnen burgers aan de overheid incidenten melden in de Brusselse openbare ruimte (verlichting, markering, stadsmeubilair, bewegwijzering, beschadigd wegdek, problemen met de netheid enz.) en de verschillende stadia volgen van de behandeling van een probleem.Data
Het totale aantal openbare meldingen van begin dit jaar tot nu. De verhouding opgeloste en lopende incidenten ten opzichte van het totale aantal incidenten sinds de lancering van de applicatie (2013).Herkomst data
De applicatie Fix My Street produceert een API die wordt gepubliceerd op het datastoreportaal: https://datastore.brussels/web/data/dataset/01593a26-ed57-498e-bec0-13011a75a773Hoe worden de data verkregen?
De data bestaan uit openbare meldingen, d.w.z. meldingen die meestal door burgers gebeuren. De meldingen door professionals (bijv. gemeentemedewerkers, medewerkers van Net Brussel, gemeenschapswachten, politieagenten) worden standaard als privé aangeduid. In 2019 werden 66% van de incidenten gemeld door burgers. De meldingen in behandeling bevatten ook diegene die nog niet zijn verwerkt.Opmerkingen
De laatste 2 jaar zijn het de inwoners die de meeste incidenten hebben gemeld, wat duidelijk het succes van de toe-eigening van de applicatie door de burger aantoont. Momenteel is de meest gebruikte categorie (53%) 'afval en openbare netheid' (bijvoorbeeld sluikstorten, overvolle vuilnisbakken, gescheurde of niet opgehaalde vuilniszakken), gevolgd door wegbekledingen in slechte staat en ten slotte bewegwijzeringsproblemen. Sinds april 2020 is er een nieuwe categorie toegevoegd voor het melden van achtergelaten fietsen. Deze categorie zal worden uitgebreid met achtergelaten voertuigen, waaronder deelsteps. De lijst en de geolocatie van alle meldingen vindt u op https://fixmystreet.brussels/listBron
https://datastore.brussels/web/data/dataset/01593a26-ed57-498e-bec0-13011a75a773De feed van de Europese Commissie op het sociale netwerk Twitter
Brussel is de hoofdstad van Europa en de zetel van de Europese instellingen (het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie (bestaande uit een Europees commissaris per lidstaat, d.w.z. 27 commissarissen). De Twitterfeed omvat de officiële publicaties van de Europese Commissie.Data
De feed van de Europese Commissie op sociaal netwerk Twitter in realtime.Herkomst data
De gegevens worden rechtstreeks hernomen van het Twitteraccount van de Europese Commissie.Hoe worden de data verkregen?
De feed wordt elke minuut vernieuwd via een twitter-API met iFrame.Het aantal Villo's dat in real time wordt gebruikt op het grondgebied van het Gewest.
Villo! is de deelfietsdienst uitgebaat door JCDecaux in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sinds 2009. Eind mei 2019 telde Villo! bijna 360 stations en een vloot van 5.000 fietsen, waarvan 1.800 elektrische fietsen. 37.500 abonnees maken gebruik van de dienst.Data
Het aantal Villo's dat in real time wordt gebruikt op het grondgebied van het Gewest.Herkomst data
Villo! Geeft in real time het aantal beschikbare fietsen weer dat in alle stations gehuurd kan worden en dit via het gewestelijk portaal: https://datastore.brussels/web/data/dataset/villo-stations-beschikbaarheid-in-real-timeHoe worden de data verkregen?
Via API JCDECAUX : https://api.jcdecaux.com/vls/v1/stations?apiKey=6d5071ed0d0b3b68462ad73df43fd9e5479b03d6&contract=Bruxelles-Capitale&_ga=2.214924497.793232540.1584026048-1848357338.1583762912Vervolgens wordt volgende formule toegepast om het aantal gebruikte fietsen te bekomen: aantal beschikbare plaatsen – aantal beschikbare fietsen (en dit voor elke parkeerplaats).
Bron
https://datastore.brussels/web/data/dataset/villo-stations-beschikbaarheid-in-real-time
Het aantal fietsen aan de fietstelpalen op het grondgebied van het Brussels Gewest
Data
Het totale aantal fietsen in real time aan de telpuntenHerkomst data
De data worden opgenomen via: https://data-mobility.brussels/bike/api/counts/?request=live&outputFormat=jsonHoe worden de data verkregen?
Volgende formule wordt toegepast om het aantal gebruikte fietsen te bekomen: aantal beschikbare plaatsen – aantal beschikbare fietsen (en dit voor elke parkeerplaats).Bron
https://data-mobility.brussels/bike/api/counts/?request=live&outputFormat=jsonDernière mise à jour
23 11 2024Totaal aantal computers en tablets in de 18 gelabelde OCR's in het Brussels Gewest
Een Openbare Computerruimte (OCR) is een plaats waar alle doelgroepen gratis of tegen een symbolische bijdrage digitaal kunnen leren werken.Data
Het totale aantal computers in de 18 Brusselse OCR's die het officiële label van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dragen.Herkomst data
De gegevens worden voor alle 18 OCR's gecompileerd en door de Inclusion Coordinator doorgestuurd en vervolgens handmatig in het dashboard ingevoerd.Hoe worden de data verkregen?
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft een procedure voor de labelisering van de OCR's ingevoerd. Bij het aanvragen van het label moeten de OCR's aangeven hoeveel computers ze hebben. Meer informatie over de Brusselse OCR's (charter en label) vindt u op https://smartcity.brussels/digitale-inclusieOpmerkingen
Het aantal computers geeft een idee van het actievermogen van de OCR's om de digitale kloof te overbruggen. In het Brussels Gewest hebben naar schatting 140.000 mensen nood aan ondersteuning bij het gebruik van digitale tools. Deze gegevens zullen evolueren volgens de nieuwe labeltoekenningen en de evolutie van de OCR's zelf. Momenteel hebben 18 Brusselse OCR's het officiële label van het Gewest gekregen, maar ook andere actoren zetten in op digitale inclusie: de volledige lijst is te vinden op https://caban.be/?tri=all&lang=nlBron
https://caban.be/?lang=nl&tri=allhttps://irisbox.irisnet.be/irisbox/