BUNDELEN
Op gewestelijk niveau maar zeker ook op andere niveaus worden heel wat acties ondernomen door verschillende actoren. De bedoeling van deze pijler is om die acties en inspanningen te bundelen om een gemeenschappelijke doel te halen: digitale technologie binnen het bereik van iedereen brengen. Om de vooruitgang die wordt geboekt in cijfers te kunnen weergeven, is het ook van essentieel belang om de gegevens te objectiveren
Aanbevelingen
Het doel van deze pijler is om bij de ontwikkeling van digitale overheidsdiensten rekening te houden met gebruikers die weinig voeling hebben met het hele digitale gebeuren.
Het ontwerp van ordonnantie
“Digitaal Brussel”, een initiatief van easy.brussels, heeft tot doel de administratieve diensten te digitaliseren ('digital by default') en de Brusselaars op te leiden en te begeleiden bij deze procedures, waarbij er wel een alternatief blijft bestaan voor personen die niet vertrouwd zijn met digitale technologie.
Om inclusieve aanbevelingen en een technisch pakket aan IT-ontwikkelaars te kunnen aanbieden, werkten de Coördinatie Digitale Inclusie en
CAWaB inclusieve aanbevelingen en een technisch pakket uit op basis van een test met twee gedigitaliseerde overheidsdiensten.
Coördinatie
De Coördinatie Digitale Inclusie bestaat momenteel uit 3 personen:
- De coördinatrice digitale inclusie: Tania Maamary
- Een digital inclusion officer: Narjiss Rachiq
- Een digital inclusion officer: Hugues Marchal
Het waarborgen van gewestelijke coördinatie maakt het mogelijk om een algemeen beeld te krijgen van de acties die worden ondernomen en samenhang te verzekeren met de acties die op andere niveaus (lokaal, gewestelijk, federaal en Europees) worden opgezet Om dat mogelijk te maken heeft de Coördinatie een bestand uitgewerkt voor het beheren van de deliverables en de begroting. Dat bestand werd goedgekeurd door het STUCO en de implementering ervan wordt regelmatig aan de leden van de WG voorgelegd
De Coördinatie Digitale Inclusie mobiliseert alle stakeholders die bij de verwerving van digitale vaardigheden betrokken zijn, zowel de publieke en de particuliere als de verenigingen, om ze te betrekken bij de acties en werkgroepen, zodat alle deelnemers beter kunnen samenwerken. Op die manier kon de CDI een uitgebreid ecosysteem van actoren van digitale inclusie uitbouwen. De Coördinatie Digitale Inclusie is zo mettertijd het "centrale aanspreekpunt” geworden voor de actoren van de digitale inclusie.
De Coördinatie neemt regelmatig deel aan allerlei evenementen om van gedachten te wisselen over de verschillende activiteiten die in het gewest worden uitgevoerd en om de zichtbaarheid van het Plan voor digitale toegankelijkheid te vergroten:
- De taskforce e-inclusie die door Mediawijs in Vlaanderen werd opgericht De deelname van de Coördinatie Digitale Inclusie aan deze taskforce positioneert het gewest als spil en als schakel tussen het noorden en het zuiden van het land.
- Er vonden tal van vergaderingen plaats tussen Digital Wallonia, het Waalse digitale agentschap, en de CDI om mogelijke partnerschappen en samenwerkingsverbanden tot stand te brengen, maar ook om synergieën te creëren tussen de gewestelijke plannen voor digitale inclusie.
- De CDI heeft verschillende ontmoetingen gehad met BOSA, de administratie en de federale autoriteiten die belast zijn met digitale transitie, voor het project "digihelpers" of tijdens de Council e-skills, die de Smart-strategie van België moet uittekenen.
- De CDI gaat partnerschappen aan met de privésector door deel te nemen aan het DigitALL-ecosysteem dat door BNP Paribas Fortis en Proximus wordt gecoördineerd.
- De Coördinatrice Digitale Inclusie is officieel toegetreden tot het Begeleidingscomité voor digitale inclusie dat wordt georganiseerd door de Koning Boudewijnstichting en neemt als deskundige deel aan de verschillende vergaderingen.
- De CDI neemt deel aan DigiSkills Belgium, het ecosysteem van initiatieven dat ernaar streeft Belgische burgers en organisaties digitaal vaardiger te maken.
- De CDI maakt ook deel uit van het Europese MEDICI-programma. Ze werd in dat verband uitgenodigd om haar good practices op hun platform te delen.
Studies en barometers
De Coördinatie Digitale Inclusie voert regelmatig studies uit om de doelgroepen scherp te stellen. Dankzij die studies kan de CDI aanbevelingen blijven doen aan de Brusselse Hoofdstedelijke Regering over de acties die in de toekomst moeten worden ondernomen om mensen die ver van de digitale wereld af staan te helpen.
Die kennis over het publiek dat de gevolgen van de digitale kloof ondervindt, wordt verder aangevuld met studies van de Brusselse academische wereld (onder meer van Perrine Brotcorne, onderzoekster bij CIRTES en assistente bij FOPES, Université Catholique de Louvain, met haar analyse van de digitale kloof op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest), de privésector (in het bijzonder de Koning Boudewijnstichting en haar Barometer Digitale Inclusie in België) en de partners van het gewest (BISA, met statistieken over “Brusselaars en hun gebruik van ICT”). De combinatie van al die studies schetst een algemeen beeld van de situatie in het Brussels Gewest.
Tijdens de legislatuur zullen nog meer van dit soort studies worden uitgevoerd om het publiek dat te maken krijg met de digitale kloof, zijn behoeften en digitale vaardigheden verder in kaart te brengen en te evalueren.